LAMA Energy: Dodavatelé energií zlevňují. Vhodná doba přejít za lepšími podmínkami. (Ilustrační foto).

Zatímco loňský rok se odběratelé zuby nehty drželi svých dodavatelů a nechtěli přijít o podmínky, jaké měli, byť nemusely být vůbec výhodné, letos nastává doba přechodu. Čeští dodavatelé energií reagují na pokles cen na burze, zlevňují ceny a vedou tvrdý konkurenční boj. Vyplatí se proto změnit dodavatele.

Ceny pod vládním stropem

Ceny energií jsou již od listopadu loňského roku zastropované vládou a mají platit celý letošní rok. Vláda si navíc nechala pootevřená zadní vrátka a nastavený strop může prodloužit i na další období. V tuto chvíli ale není potřeba žádných dalších zásahů. Ceny na burze totiž zlevňují a dodavatelé na situaci reagují.

Zásoby dodavatelů

Masivní zdražení energií, kterého jsme v loňském roce byli svědkem, ve velké míře způsobily to, že dodavatelé měli svázané ruce a nekupovali energie na burze do velkých zásob.

Díky tomu teď mohou zlevňovat a většina českých dodavatelů s cenami zamířila pod vládní strop.

Do svého portfolia také dodavatelé energií zařazují nové tarify. Zákazníci mohou fixovat ceníky na kratší dobu nebo volit flexibilní ceníky, jako tomu je například u dodavatele LAMA energy.

Fixovat na kratší dobu zároveň doporučují energetičtí odborníci, a to hlavně s ohledem na nejistý budoucí vývoj.

Změna dodavatele

Končí-li zákazníkům letos stávající fixace, možná je vhodná doba na změnu dodavatele. Mohou jej změnit zdarma a bez sankcí, ovšem jen v případě, že mají sjednanou smlouvu na dobu neurčitou nebo jim letos vyprší smlouva na dobu určitou.

Mají-li uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou, výpovědní lhůta trvá tři měsíce.

Mají-li uzavřenou smlouvu na dobu určitou, měli by si ověžit, zda mají v podmínkách smlouvy určenou automatickou prolongaci. Pokud ano, musí dodavateli dát vědět nejpozději 20 dnů před koncem sjednaného období, že s obnovením nesouhlasí.

Dodavatele většinou musí vyrozumět písemně, většina z nich to také umožňuje elektronicky. A pokud si zákazníci již našli dodavatele, ke kterému by chtěli přejít, měli by se zeptat na možnost administrativní podpory.

Pomoc s přechodem včetně výpovědi u stávajícího dodavatele je standardně součástí poskytovaných služeb českých dodavatelů.

Samotná změna je poté nenáročná a netrvá dlouho. Nejtěžší součástí celého procesu je tak najít vhodného dodavatele.

Zákazníci by měli vybírat nejen podle cen, ale právě i podle možnosti fixace a samozřejmě podle reputace. Chtít by měli silného hráče na trhu, který nabízí komplexní řešení a má alternativní zdroje energií pro případy, kdy by se opakovala situace z loňského roku.

LAMA energy si například těží plyn na jižní Moravě, a díky tomu je odolnější vůči výkyvům cen na burze.

Zákazníci by se také měli ptát i po zákaznické podpoře a zákaznickém portálu, který by v dnešní době měl být samozřejmostí.

Díky němu budou mít ke svým výdajům přístup 24/7 a budou si například moci změnit zálohy či provést jiné administrativní úkony. (sfr)