Výjimka pro bezemisní normu od roku 2035 získala konkrétnější podobu.

Velvyslanci zemí Evropské unie podpořili normu zavádějící od roku 2035 bezemisní požadavky pro spalovací motory. Německo, které spolu s dalšími zeměmi přijetí textu blokovalo, se s Evropskou komisí dohodlo na kompromisním znění výjimky pro syntetická paliva.

Německo začátkem tohoto měsíce znovu otevřelo pravidla dohodnutá v říjnu , která měla po roce 2035 prakticky zakázat prodej nových aut se spalovacími motory.

Ta obsahovala výjimky pro využívání syntetických paliv označovaných jako e-paliva, ale Německo nebylo spokojeno s jejich zněním.

S kritikou se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a Česko. Spor Německa s Evropskou komisí o budoucnost spalovacích motorů po roce 2035 měl dopady nejen na Evropskou unii, ale také se stal kontroverzním tématem německé politiky.

Komisi a německé vládě se podařilo uzavřít kompromis. Klimaticky neutrální e-paliva by nově měla v rámci emisních požadavků mít svou vlastní kategorii vozidel.

Berlín uvedl, že došlo s Bruselem k dohodě na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu pro zavedení výjimek. (at)


VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:

V ČR podle studie ČEPS bude v roce 2040 chybět 2,7 TWh elektřiny. Výpadky začnou už 2030

Skleníkové plyny neovlivňují klima na Zemi, dokázali američtí vědci v průlomové studii

Europoslanci schválili klimatický zákon. Emise musí do roku 2030 klesnout o 55 %

Konzervativní institut se tentokrát zaměřil na debatu o klimatické změně a energetice

Klimatický zákon má zelenou už i od členských států EU. Česko považuje cíl Bruselu za nereálný

KLIMATICKÉ NOVINY