Samoodečty spotřeby energií pomohou zákazníkům se zálohami a spotřebou. (Ilustrační foto).

Firmy využívají toho, že si odběratelé energií provedou samoodečty své spotřeby. Díky samoodečtům spotřeby elektřiny a plynu mohou zákazníci dosáhnout lepšího nastavení svých záloh i spotřeby. Jen v průběhu října a listopadu jich zákazníci firmy ČEZ Prodej zadali téměř 580 tisíc, což je víc než za celý loňský rok dohromady.

ČEZ Prodej začal rozesílat nové rozpisy záloh na ty zákazníky, kteří od začátku ledna začnou využívat zastropovaných ceníků. Pro dvě třetiny z nich zůstávají zálohy nyní beze změny: jedná se například o domácnosti, které začaly s energiemi efektivně šetřit, zálohy si upravovaly již dříve, nebo u kterých zbývá jen pár týdnů do vyúčtování. Další velké skupině zákazníků se zálohy zvedají jen v řádu stokorun.

„Jsme rádi, že mnoho našich zákazníků si udělalo před nastavením zastropovaných ceníků samoodečet, protože nám to umožnilo nastavit jim co nejpřesnější zálohy,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

„Jen za říjen a listopad si zadalo samoodečet 580 tisíc zákazníků a za celý rok přes 1,2 milionu, což je téměř trojnásobek oproti loňskému roku. Rádi bychom, aby zákazníci v pravidelných samoodečtech pokračovali, protože jim to umožní co nejlépe kontrolovat spotřebu,“ dodal.

Z dat samoodečtů vyplývá, že lidé letos energiemi mnohem více šetří, uvedla dále firma. Je to podle ní i jeden z důvodů, proč se 70 % ze zbylých zákazníků zálohové platby zvyšují jen o stokoruny měsíčně.

Pokud zákazníci nejsou s nově nastavenými zálohami spokojení, mohou si je změnit například na webu MŮJ ČEZ, který je nejčastějším způsobem, jak si zákazníci samoodečty zadávají.

„V MŮJ ČEZ si každý může na pár kliknutí zobrazit, zda náhodou nesměřuje zbytečně k přeplatku nebo nedoplatku. Vítáme, když se lidé o svou spotřebu zajímají průběžně – například tím, že pravidelně zadávají samoodečty. Díky aktuálním datům tak mohou sledovat, zda a jak se jim daří energiemi šetřit,“ upřesnil Kadlec.

ČEZ Prodej dále informoval, se od ledna mění ceník na cenové stropy. Přesto zůstane výše záloh pro mnoho zákazníků na stejné úrovni. Jedná se podle firmy zejména o domácnosti, které začaly preventivně šetřit energiemi, nebo mají už teď zálohy nastavené ve správné výši, takže nemíří k vysokému nedoplatku.

Dále se to týká těch, kterým zbývá do vyúčtování méně než tři měsíce a plán záloh dostanou až s vyúčtováním.

Jen zhruba třetina zákazníků firmy tak dostane e-mail nebo dopis s novým rozpisem záloh. Zálohové plány jsou nastavovány na základě spotřeby daného odběrného místa a aktuální ceny energií.


Příklady pro zákazníky firmy ČEZ Prodej:

  • Zákazník/zákaznice má již dříve fixovanou cenu, která je nižší než cena zastropovaná, nebo například obdržel/a rozpis záloh již v listopadu nebo v prosinci. ČEZ Prodej zákazníka/zákaznici nekontaktuje.
  • Zákazník/zákaznice bydlí v bytě ve městě s dálkovým vytápěním. Elektřinu používá na svícení, vaření a na pohon elektrospotřebičů. Má průměrnou spotřebu 2 MWh ročně a zálohu měl/a 1 200 korun měsíčně. V posledních měsících znatelně domácnost snížila spotřebu, a díky tomu není potřeba zvýšit zálohu na elektřinu. ČEZ Prodej posílá informaci, že zálohy zůstávají stejné.
  • Zákazníkovi/zákaznice zbývají do vyúčtování dva měsíce. ČEZ Prodej posílá informaci, že zálohy zůstávají stejné a budou se upravovat až v rámci vyúčtování.
  • Zákazník/zákaznice bydlí v domě a topí plynem, kde má smlouvu na dobu neurčitou. Elektřinu používá na svícení, vaření, pohon elektrospotřebičů a ohřev vody a má průměrnou spotřebu 4 MWh ročně. V případě elektřiny domácnost snížila spotřebu nejméně o 20 procent a provedla samoodečet. Zálohy se díky tomu zvýší o cca 400 Kč. ČEZ Prodej posílá rozpis nových záloh.
  • Zákazník/zákaznice bydlí v domě a elektřinou topí. Spotřeba dosahuje cca 10 MWh ročně, zálohy se zvedají o přibližně 2 000 korun. ČEZ Prodej posílá rozpis nových záloh.

K samoodečtům vyzvala klienty i firma innogy

Energetický dodavatel innogy vybídl klienty k samoodečtům spotřeby. Pomůže jim to zpřesnit vyúčtování. Firma vyzvala své zákazníky k samoodečtu spotřeby plynu a elektřiny k poslednímu dni v roce 2022. Zákazníci innogy by si tak podle společnosti měli zapsat stav plynoměru nebo elektroměru k 31. prosinci.

„Zejména z našich dat o objemech dodaného plynu v letošním roce víme, že velká část našich zákazníků se proti předchozím rokům skutečně snaží šetřit. Pokud mají nižší spotřebu než v minulosti, je to dobrý důvod si letos samoodečet udělat,“ prohlásil ředitel innogy pro maloobchod a marketing David Konvalina

„Stačí, když si lidé na Silvestra zaznamenají stav a číslo plynoměru nebo elektroměru a do 13. ledna nám ho nahlásí,“ upřesnil.

Samoodečet ke konci roku umožní podle innogy přesně rozdělit spotřebu plynu nebo elektřiny mezi roky 2022 a 2023.

„Samoodečet je užitečný jak pro zákazníky, tak i pro nás jako dodavatele energií. Díky zaslaným údajům o aktuální spotřebě například uvidíme, jaký je potenciál úspor u zákazníků. Tato data navíc můžeme následně využít k dalšímu zpřesnění výpočtu záloh na další období,“ konstatoval Konvalina.

Dodavatelé elektřiny a plynu v příštím roce své dodávky zdraží a to většinou na vládou zastropované ceny. Zdražení pro klienty se smlouvami na dobu neurčitou již oznámili ČEZ, E.ON či Pražská energetika.

Společnost innogy od ledna zvýší na cenový strop ceny elektřiny asi desetině svých zákazníků. Cenu plynu však zatím nezmění.

Vláda v říjnu 2022 stanovila cenové stropy na dodávky energií, a to na 6000 Kč za jednu megawatthodinu (MWh) elektřiny včetně DPH (ale bez distribučních poplatků) a na 3000 Kč za jednu MWh plynu (bez poplatku za distribuci). (enn)