Podle průzkumu společnosti ČSOB Asset Management popularita investování v České republice stoupá. (Ilustrační ífoto)

Podle průzkumu společnosti ČSOB Asset Management popularita investování v České republice stoupá. Na chuť mu navzdory zažitým stereotypům přichází i čím dál více žen. Stejně jako muži začínají investovat nejčastěji do věku 35 let. Do investičního běhu ale vstupují s větší rozvahou a opatrností. Polovina z nich začíná investovat již v době, kdy jejich úspory nepřesahují hranici 25 tisíc korun. Častěji než muži také investují pravidelně každý měsíc. 

Dle průzkumu společnosti ČSOB Asset Management se motivace k investování u žen a u mužů liší. Největší motivací je ochrana hodnoty peněz, ta je důležitá pro polovinu mužů, ale jen pro třetinu žen.

„Ženy častěji motivuje konkrétní účel financí, které investice přináší, například koupě a rekonstrukce domu či úspory pro děti, případně vnoučata. Investice jsou pro ně tak spíše jen prostředkem, jak dosáhnout svých snů. Častěji také myslí na své zajištění v důchodu,“ uvedl David Moravec, obchodní ředitel KBC Asset Management, pobočky ČSOB.

Češi s investicemi nejčastěji začínají mezi 25 až 35 lety, muži mnohdy začínají dříve, mají ale větší problém dodržovat pravidelné investice, a to i když chtějí. Nepravidelně či jednorázově investuje 29 procent Čechů bez výrazných odchylek mezi pohlavími.

Ženy častěji sahají po bankovních produktech

Průzkum společnosti ČSOB Asset Management ukázal, že ženy více přitahují nabídky bankovních produktů, jako je penzijní a stavební spoření či životní spoření. Zatímco do těchto produktů investuje na 55 procent mužů, u žen je to 63 procent.

Na druhém místě popularity jednotlivých forem investic se umístily přímé nákupy akcií. Do těch se pouští na 30 procent mužů, ale pouze pětina žen. Na třetím místě se umístily dluhopisy, po kterých sahá téměř shodně investorů – 19 procent.

43 procent Čechů považuje investování za nedostupné

Průzkum mapoval i bariéry Čechů, které jim brání v prvních investičních krocích. Více než dvě pětiny dotazovaných má za to, že na investování nemají prostředky.

Třetina se o své prostředky bojí a investicím se proto raději vyhýbá. Další dvě pětiny pak uvedly, že se na finančních trzích nevyznají a neví, jak začít. Tuto bariéru uváděly častěji ženy.

„V České republice chybí v oblasti finanční gramotnosti osvěta. Svět investic má mnoho lidí stále zakořeněno jako místo, které je jen pro vlky zvWall Street. To už opravdu dávno není pravda. V ČSOB se snažíme tyto iluze nabourávat, například se službou ČSOB Drobné. Jednoduše platíte kartou, platby se zaokrouhlují na nejbližší vyšší dvacetikoruny a po nastřádání 300 korun jsou peníze automaticky zainvestovány. Investice jsou během na dlouhou trať, důležité ale je vyběhnout,“ uzavřel David Moravec. (pel)