Od dubna 2022 vzrostly obavy lidí v ČR z růstu cen energií, vytápění, pohonných hmot a také potravin. Devět z deseti domácností zaznamenalo rostoucí ceny u potravin, nákladů na bydlení včetně energií a u stravování a ubytování. Intuitivní a jednoduché energetické tipy pro každou domácnost poskytuje nový kalkulátor setrim.cz. 

Ukázal to průzkum agentury Ipsos.

Česko patří mezi země s nejvyšší mírou inflace v Evropě. Ta v červnu podle dat Českého statistického úřadu dosáhla 17,2 %.

Pokles reálné hodnoty vkladů i rostoucí ceny zboží a služeb dopadají na české domácnosti.

Rostoucí ceny energií, vytápění, pohonných hmot a také potravin představují hlavní obavy českých spotřebitelů, znepokojují 7 z 10 Čechů.

Od letošního dubna tyto obavy ještě vzrostly. Až s odstupem následují obavy z válečného konfliktu, nelegální imigrace, nedostatku vody či ekonomických dopadů pandemie covidu.

Ve srovnání s loňským rokem zaznamenaly domácnosti růst cen zejména u potravin (91 %) a nákladů na bydlení včetně energií (90 %), méně pak u nákladů na stravování a ubytování (85 %) a dopravu (79 %).

Náklady na bydlení patří mezi jednu z oblastí, kde dle dat Českého statistického úřadu došlo k největšímu meziročnímu nárůstu cen – o 22,8 %, růst nákladů je tažen zejména růstem cen energií.

Nejvíce však rostly ceny za dopravu (meziroční růst o 24 %) a také za stravování a ubytování (23,1 %). Spotřebiteli nejčastěji zmiňovaný růst cen potravin je až pátou položkou s nejvyšším nárůstem cen.

Čtvrtina domácností, které platí zvýšené zálohy, výrazně omezila výdaje

Významnou položku v nákladech na bydlení představují ceny za energie, přesto však 16 % domácností nemá přehled, kolik za energie měsíčně platí.

Celkem 41 % domácností zná přesnou výši měsíčních úhrad za energie, 43 % to ví alespoň zhruba.

Řada domácností již nyní platí zvýšené zálohy za energie.

Čtvrtina těchto domácností proto musela výrazně omezit své výdaje, třetina musela omezit alespoň některé výdaje.

Alespoň prozatím se dle svých slov omezovat nemusí 44 % domácností.

„Domácnosti zaznamenaly růst životních nákladů a uvědomují si, že tyto náklady dále porostou. Snaží se proto již nyní hledat úsporná řešení. V případě dalšího výrazného nárůstu záloh za energie plánuje až 8 z 10 domácností ještě více šetřit energiemi,“ uvedl Michal Straka, analytik společnosti Ipsos.

Z konkrétních opatření pro úsporu energií by domácnosti nejčastěji volily snížení teploty v celé domácnosti (65 %), zjišťovaly by aktuální spotřebu pomocí samoodečtu (60 %), snížily teplotu v nevyužívaných místnostech či během noci (59 %), řešily by ideální nastavení teploty lednice (56 %) nebo by snížily teplotu ohřívané vody (56 %).

Kromě šetření energií by polovina domácností zvážila pořízení úspornějších spotřebičů či žárovek nebo by uvažovala o změně dodavatele.

Polovina domácností by pak uvítala informace, jak s ohledem na růst cen ušetřit v rodinném rozpočtu.

Tyto informace by lidé nejčastěji očekávali přímo od dodavatele energií, případně od státu či nezávislé poradny.

„Poskytovat kvalitní energetické poradenství našim zákazníkům se stává jedním z našich důležitých úkolů pro letošní rok a výsledky průzkumu Ipsos to potvrzují. Zákazníci se na nás už obracejí a hledají u nás tipy na to, která opatření mají největší efekt. Budeme teď školit všechny naše operátory na call centrech a pobočkách, abychom mohli tyto rady poskytovat co nejlépe,“ potvrdil Tomáš Kadlec, generální ředitel dodavatele ČEZ Prodej.

Ucelené informace o energetických úsporách pro domácnosti poskytuje nově spuštěný rádce na webu www.setrim.cz.

Funguje jako energetický kalkulátor, která umožňuje každé rodině spočítat optimální spotřebu.

„Stránka funguje velmi jednoduše a intuitivně. Lidé zadají, jestli bydlí v domě nebo v bytě, velikost vytápěné plochy a čím topí a hned zjistí přibližnou optimální spotřebu. Web následně doporučí konkrétní opatření i s výškou možné úspory,“ vysvětlila Dagmar Kopačková, ředitelka odborného portálu TZB-info, jehož tým odborníků se na přípravě energetického kalkulátoru podílel.

Energetický rádce řadí opatření podle jejich efektivity, rychlosti implementace, velikosti investice a typu.

Snížit spotřebu je možné nejen investicí do technologií s dlouhodobějším efektem, ale také výměnou starých spotřebičů za moderní s úspornou energetickou třídou.

Zejména pro letošní zimu pak bude důležitá i změna chování.

„Zdražování je pro nás nejdůležitějším tématem letošního roku a zřejmě bude i nejdůležitějším tématem roku příštího. Naši klienti se na nás obracejí i s dotazy na to, jak nejlépe šetřit energiemi. Podobný portál je něco, co jsme už dlouho potřebovali. Pomůže nám doporučit klientům smysluplná opatření, a naopak se vyhnout těm, která jim k ničemu nebudou,“ uzavřel David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.


Tisková zpráva kombinuje data z výzkumu Ipsos Consumer Sentiment Tracking a ad hoc výzkumu Dopady zdražování energií na české domácnosti.

Ipsos Consumer Sentiment Tracking je kontinuální výzkum monitorující spotřební náladu obyvatel ČR.

Aktuální vlna proběhla v červnu 2022 na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let.

Celkem se ho zúčastnilo 500 respondentů, sběr probíhal pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.

Výzkum Dopady zdražování energií na české domácnosti probíhal v červnu 2022 na reprezentativním vzorku populace ČR starší 18 let.

Celkem se ho zúčastnilo 5 076 respondentů, sběr probíhal pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. Výzkum byl realizován pro společnost ČEZ.


O IPSOS

Ipsos je výzkumnou, technologickou a konzultační společností.

Výzkumu trhu se Ipsos věnuje 30 let a je největší agenturou na českém trhu. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích.

Z Prahy řídí projekty po celém světě a sídlí zde i vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum.

Ipsos je členem organizací SIMAR, ESOMAR, MSPA a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje.

(pel)