České letouny ze společnosti AERO Vodochody, která patří k nejstarším leteckým společnostem na světě, mají za sebou také pořádně bohatou „filmovou kariéru“ trvající již 95 let. (Foto: Aero)

České letouny ze společnosti AERO Vodochody, která patří k nejstarším leteckým společnostem na světě, mají za sebou také pořádně bohatou a rozmanitou „filmovou kariéru“ trvající již 95 let. První filmovou roli získal letoun Aero A-11 v roce 1927 v tuzemském snímku Slavia L-Brox. Zatím poslední filmařskou zkušenost mají za sebou letouny Aero L-39 Albatros, které pomáhaly s natáčením a výcvikem herců v nedávno uvedeném hollywoodském velkofilmu Top Gun: Maverick.

Dvoumístný průzkumný a bombardovací dvouplošník Aero A-11, který mohl dosáhnout maximální rychlosti až 215 km/h, se objevil v československém černobílém snímku režiséra Vladimíra Studeckého s názvem Slavia L-Brox (další název: Románek letcův), který měl premiéru 13. května 1927.

Film vypráví příběh pilota Karla Smělého, který se úspěšně popasuje s leteckými závody kolem Karlštejna. Propagační film československého letectví vznikl za podpory Masarykovy letecké ligy (MLL) a Ministerstva národní obrany.

Rodinu průzkumných a bombardovacích dvouplošníků na začátku 30. let minulého století rozšířil letoun Aero A-100 s výkonem 740 koní a doletem až 900 kilometrů.

Tento letoun měl tu čest si zahrát, dle dobových plakátů, v „prvním československém špionážním leteckém velkofilmu“ s názvem Vzdušné torpédo 48 (režie Miroslav Cikán). Snímek, ve kterém si zahráli například Jaroslav Marvan, Otomar Korbelář nebo Zita Kabátová, vstoupil do kin 5. března 1937.

Satirická komedie Hrdina má strach, v režii Františka Filipa, vstoupila do československých kin 24. června 1966. Kvůli kritice tehdejší socialistické společnosti se z něj stal po roce 1969 tzv. trezorový film a diváci jej mohli znovu zhlédnout až v roce 1990.

Na plátně tohoto filmu se objevilo pozoruhodné tuzemské letadlo s označením Aero Ae-45. Bylo to právě české legendární aerotaxi pro 4 nebo 5 cestujících s maximálním doletem 1 000 kilometrů.

První proudový cvičný letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu byl Aero L-29 Delfín. Vyráběl se v letech 1963-1974 a patřil mezi nejúspěšnější výcvikové letouny na světě.

V 80. letech 20. století se objevil v českých filmech Temné slunce (1980) nebo Pod nohama nebe (1983).

V roce 2015 se mihnul v českém kriminálním seriálu Vraždy v kruhu.

Malou roli dostal i v zahraniční produkci Mauritánec: Deník z Guantánama (2021) pod režijní taktovkou Kevina Macdonalda. Lehký bitevník Aero L-159 Alca se zase proletěl v britském dramatu Král Lear z roku 2018, kde se představili Anthony Hopkins a Emma Thompson.

Nejvýraznější filmovou stopu mezi českými letadly z Aera zanechalo na velkém plátně jedno z nejslavnějších tuzemských letadel Aero L-39 Albatros. Naposledy se L-39 podílela na natáčení i výcviku herců hollywoodského leteckého snímku Top Gun: Maverick.

Důležitou roli měl český letoun také při natáčení bondovky Zítřek nikdy neumírá (1997).

To se na největšího českého leteckého výrobce obrátili filmaři s žádostí o poskytnutí letounu L-39 s pilotem, který bude dublovat Pierce Brosnana, představitele Jamese Bonda. Tehdejší testovací pilot Aera Ladislav Šnýdr tak odletěl do Pyrenejí, kde se vrcholná část filmu tři týdny natáčela.

Menší české letecké stopy L-39 jsou pak k nalezení například ve čtvrtém dílu legendární akční série s Melem Gibsonem a Danny Gloverem Smrtonosná zbraň (1998), v seriálovém hitu Prison Break (2005) nebo v komiksové adaptaci Green Lantern z roku 2011.

Na první „filmovou zkušenost teprve čeká“ následovník Albatrosu, nový proudový letoun Aero L-39NG, který patří k nejlepším cvičným letounům ve své třídě. (pel)