Ceny ojetin v Česku šly výrazně nahoru. Novější vozy zdražily meziročně o 20 procent. (Ilustrační foto)

Ceny ojetin v Česku šly výrazně nahoru. Novější vozy zdražily meziročně o 20 procent. Průměrné ceny ojetých aut v ČR navíc rostly více než v Německu, Polsku a Itálii. A odborníci předpokládají, že tento trend se nezastaví.

Vyplývá to z dat společností Carvago a AAA Auto. Upozornil na to deník Právo.

„Růst cen souvisí s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušením dodavatelských řetězců, což způsobila válka na Ukrajině. Automobilky se také na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů, kde mají nízkou marži, soustředí spíše na dražší modely aut,“ řekl šéf Carvaga Jakub Šulta.

Středová cena u nás podle Carvaga vzrostla u vozů do pěti let z loňského půlmilionu na více než 600 tisíc korun.

Společnost AAA Auto vypracovala pro Právo za celý trh ojetin srovnání. To ukázalo, že zatímco loni v květnu měl bazar v nabídce přes 12,5 tisíce octavií, letos v květnu to bylo necelých 10 tisíc. Mediánová cena se zvýšila ze 160 tisíc korun na 175 tisíc. Přitom průměrné stáří octavií vzrostlo z necelých devíti let na deset.

Středová cena u Škody Fabia vyletěla z 86 tisíc na 95 tisíc korun a věk se zvýšil z dvanácti na téměř třináct let.

U značky Volkswagen Passat šla cena z 224 tisíc na 230 tisíc, u VW Golf ze 134 tisíc na 155 tisíc, u Škody Superb z 305 tisíc na 369 tisíc.

Ve srovnání s loňskou květnovou nabídkou však na trhu stále chybí přes 27 200 ojetých vozů. Ještě minulý měsíc jich ale chybělo meziročně 62 000, takže se deficit nabídky pomalu snižuje. Nárůst je z velké části podporován masivním dovozem ze zahraničí, který je letos druhý nejsilnější od krize v roce 2008. Do konce dubna bylo do ČR importováno 57 729 vozů. (pel)