Itálie žádá Evropskou unii o výjimku, aby nové italské supersporty mohly mít spalovací motory i po roce 2035. (Ilustrační foto)

Itálie se postavila proti plánům Evropské unie (EU) do roku 2035 úplně zakázat spalovací motory. V zemi totiž sídlí několik výrobců exkluzivních supersportovních vozů vyráběných v malých sériích, jejich elektrifikace však bude náročnější. Z toho důvodu požadují Italové výjimku. 

„Italská vláda podporuje závazek Komise snížit emise tímto způsobem, ale na trhu s automobily je mezera a probíhají diskuse o tom, jak by se nová pravidla vztahovala na výrobce automobilů, kteří prodávají mnohem nižší počet vozidel než běžní výrobci,” řekl Roberto Cingolani, ministr pro ekologickou transformaci.

Doplnil, že zmíněná auta potřebují velmi speciální technologii a pro přechod potřebují baterie.

„Jedním z důležitých kroků je, aby se Itálie stala nezávislou ve výrobě vysoce výkonných baterií, a proto nyní spouštíme program gigafactory pro instalaci velmi rozsáhlého výrobního závodu na baterie v Itálii,“ doplnil.

Plán zatím schválila jen Evropská komise. Itálie už ale hledá možnosti, jak před ním uchránit výrobce supersportů. Mezi ty se řadí například italské značky Ferrari, Lamborghini či Pagani, které zatím do elektrifikace portfolia nepřešly.

Jedním z argumentů pro možnou výjimku je počet prodaných aut. Zatímco běžné automobilky produkují tisíce aut měsíčně, Ferrari a Lamborghini vyrobí maximálně několik tisíc aut ročně. Italové to budou chtít uhrát na mizivý počet aut, který se na emisích nijak výrazně nepodepíše.

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.

Od roku 2035 chce Evropská komise automobilkám zakázat, aby jejich nové výrobky produkovaly emise oxidu uhličitého. V praxi by to znamenalo, že by lidé neměli možnost koupit si nové auto na benzinový či dieselový pohon.

V té souvislosti plánuje EU více podpořit prodej elektromobilů, pro které by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic.

Na výrobce vozů tlačí řada vlád, které požadují přechod na ekologičtější varianty. Ve Velké Británii má být prodej benzínových a naftových aut zcela zakázán od roku 2030. (pel)

Stopka klasickým autům: Evropská komise chce do roku 2035 zcela zakázat spalovací motory