Prodej nových osobních aut v Česku v 1. pololetí roku 2021 meziročně vzrostl o 18,7 procenta. (Ilustrační foto)

Prodej nových osobních aut v Česku v 1. pololetí roku 2021 meziročně vzrostl o 18,7 procenta na 112 805 vozů. Nárůst za šest měsíců ovlivnilo loňské zastavení výroby a uzavření autosalonů kvůli koronaviru. Ve srovnání s rokem 2019 se letos prodalo o 12,2 procenta vozů méně.

Data zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA).

V červnu trh s osobními auty rostl o 8,6 procenta na 22 561 vozů.

Do celkových čísel se promítají i narušené výrobní a dodavatelské řetězce s dopadem na zpoždění dodávek vozidel.

Registrace, zejména osobních automobilů, souběžně ovlivňuje také legislativa EU, která nadále výraznou měrou tlačí výrobce do velice nákladných nových technologií.

Nejprodávanější byla tradičně Škoda Auto s meziročním nárůstem o 8,5 procenta na 39 644 aut. Následoval Volkswagen, který zvýšil prodeje o 36,5 procenta na 10 463 vozů. Nošovický Hyundai rostl o 27,8 procenta na 10 225 aut.

Na čtvrtou pozici se posunula Toyota s nárůstem o 22,7 procenta na 5 130 voz. Pátý je Mercedes-Benz se 4 945 vozy, což je o polovinu víc než v pololetí loni.

Z hlediska paliva vede benzín s 66,62 procenta (75 149 ks). Na 2. místě je nafta s 26,62 procenta (30 026 ks). Následuje bael – 2 016 ks, elektro – 1 262 ks, benzín+LPG – 996 ks, CNG – 413 ks.

Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo registrováno 11 063, z toho plug-in hybridů 2 187.

Registrace vozů s alternativním pohonem stoupla na 13 615 vozidel z loňských 6 832 vozidel.

Celkově registrace lehkých užitkových vozů vzrostly o 26 procent na 9 326 aut. Prodej nákladních aut stoupl o dvě pětiny na 4 443 vozů.

Odbyt autobusů se snížil o 12 procent na 603 vozidel.

Prodej motocyklů se zvýšil o 12,4 procenta na 12 691 strojů. (pel)

Škoda má kvůli chybějícím čipům nedokončeno už 33 tisíc aut. Hrozí i zastavení výroby

Pocovidový rozjezd brzdí ve Škoda Auto chybějící díly. Automobilka musí rušit směny