V Česku odstartovala stavba první soukromé dálnice. (Foto: Twitter Karel Havlíček)

Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) odstartoval s premiérem Andrejem Babišem (ANO) stavbu první soukromé dálnice v Česku, konkrétně části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP. Výstavbu tak zaplatí francouzské konsorcium DIVia, které zároveň bude silnici po dostavbě určitou dobu provozovat. Stát bude výstavbu úseku postupně splácet, než ho převezme úplně. 

Informovalo o tom ministerstvo dopravy.

„Dostavba dálnice D4 začíná! Zahájili jsme PPP projekt, kterým plníme program. prohlášení vlády. Konsorcium Via Salis do roku 2024 postaví 32 km nové dálnice a zmodernizuje 16 km stávající. Jsme první vláda, které se podařilo stavbu dálnice pomocí PPP připravit a úspěšně zahájit,“ oznámil ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) na Twitteru.

Doplnil dále, že stavba je rozdělena do 5 úseků, stavět se ale budou všechny najednou.

„Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v 90. letech,“ řekl ministr.

Podle ministra Havlíčka „vysoutěžená cena vychází dokonce lépe s přihlédnutím k hodnotě peněz v čase, než kdybychom to stavěli sami“.

„Jsme první vláda, které se podařilo výstavbu dálnice prostřednictvím PPP připravit a skutečně zahájit. Předchozí pokus o dostavbu D1, dříve D47, z roku 2002 skončil fiaskem. Kvůli netransparentnosti musel být nakonec zrušen. U dostavby D4 byl dodavatel vybrán v otevřeném výběrovém řízení, finální cena je pro stát výhodná,“ řekl předseda vlády Andrej Babiš (ANO).

Celková délka smluvního vztahu je fixně stanovena na 28 let. Z toho 3 roky a 8 měsíců potrvá samotná stavba dálnice a zbývajících 24,5 let její provoz a údržba soukromým investorem.

Foto: Twitter Karel Havlíček

Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam, které soutěž vyhrálo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Cena však bude postupně navýšena např. o inflaci či vývoj kurzu koruny.

Schválené přímé závazky státu tak činí 18,8 miliardy korun a 446 milionů eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

Stát je přitom dlouhodobě kritizován za pomalou stavbu dálnic. Problémy jsou především s přípravou staveb.

Celková délka dálnic v Česku je 1 276 km (k 1. lednu 2020). Premiér Andrej Babiš (ANO) se v předvolební kampani na loňské krajské podzimní volby chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už jeho vláda nechala postavit. Ve skutečnosti však Česká republika ve stavbě dálnic silně zaostává, a to i za Polskem nebo Maďarskem. (pel)

Babiš se chlubil postavenými silnicemi. Česko ve skutečnosti ve stavbě dálnic zaostává