V USA, Rusku i dalších zemích (s výjimkou Česka) motivují občany k očkování proti koronaviru pomocí výhry v loterii. (ilustrační foto)

V USA, Rusku i dalších zemích motivují občany k očkování proti koronaviru pomocí loterií, v nichž výhercům nabízejí hodnotné odměny. V Rusku mohou očkovaní vyhrát byt nebo drahý mobilní telefon. V USA dosahují výhry v očkovací loterii až 5 milionů dolarů. V Thajsku je výhrou kráva. Česká republika o podobných motivačních odměnách pro očkované neuvažuje. Pořádá reklamní kampaň, z níž mohou veřejné finance doputovat až do kapsy Andreje Babiše.

Babišova vláda ČR investuje desítky milionů korun do reklamní kampaně na podporu očkování. „Výhru“ v podobě peněz ze státního rozpočtu tak získají vybraná média.

Vlastníkem části médií v Česku je prostřednictvím svěřenského fondu předseda vlády Andrej Babiš.

Očkovací loterie v USA

V USA zavedly po státu Ohio další loterii pro očkované i státy New York a Maryland.

Každému, kdo se příští týden nechá naočkovat ve vybraných newyorských vakcinačních centrech, je slibován stírací los do soutěže o finanční prémie, které mou dosáhnout až 5 milionů dolarů (104 milionů Kč).

V Marylandu budou od příštího týdne až do 4. července rozdělovat prémie v celkové výši dvou milionů dolarů.

Ohio oznámilo losování o miliony pro naočkované minulý týden

Thajská kráva

Na severu Thajska motivují obyvatele k naočkování výhrou v podobě krávy. Vakcinaci tam podpořili příslibem, že od příštího měsíce až do konce roku každý týden někdo z očkovaných vyhraje živou krávu.

Tato forma motivace byla velmi úspěšná. Obyvatelé se začaly k očkování registrovat po tisících, informoval šéf okresu Búnle Tchamtcharanurak.

Počty přihlášených na očkování se za několik málo dní zvedly ze stovek na tisíce.

Okres slíbil, že vylosovaný občan dostane mladou krávu v hodnotě 10 000 bátů (přibližně 6 660 korun). Očkovací kampaň odstartuje v souladu s vládním plánem 7. července.

Z celkových asi 43 000 obyvatel okresu se jich do pořadníku zapsaly zhruba 4 000. Jde o osoby v prioritních skupinách, tedy starší 60 let nebo se zdravotními potížemi.

Také další thajské provincie přišly s kreativními nápady, jak očkování podpořit. Jako odměnu nabízejí například zlaté náhrdelníky, slevové kupóny nebo přímo peníze.

Ruské město pobízí očkovaným v lotii byt

Ruskéměsto Ufa motivuje občany k očkování na loterijní výhru. Všichni očkovaní začali dostávat slosovatelné kupony s QR kódem. Mezi hlavní ceny patří byty v hlavním městě ruské autonomní republiky Baškortostán nebo drahé mobilní telefony.

Podle tamního ministra zdravotnictví Maxima Zabelina se zájem o vakcinaci po oznámení výher značně zvýšil. (sfr)