Výroba aut v Česku v lednu 2021 klesla o téměř 12 procent. (Ilustrační foto)

Automobilový trh v Česku skomírá. Kvůli pokračujícímu vlivu pandemie koronaviru i v novém roce pokulhává výroba nových vozidel. Produkce osobních aut v lednu 2021 meziročně poklesla o 11,7 procenta. Ve srovnání s propadem prodejů napříč Evropskou unií (EU) o 24 procent jde podle SDA však stále o potvrzení dobré konkurenceschopnosti domácích výrobků.

Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu (SDA).

„Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek,“ zhodnotil Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Na další odhady je podle něj nutné vyčkat do 2. čtvrtletí.

Podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla je autoprůmysl nadále pod obrovským tlakem všeobecné nejistoty, výpadků v dodávkách i dramatického růstu cen materiálů.

„V řadě zemí včetně ČR stále platí ochranná opatření omezující maloobchod včetně prodeje vozů a negativní dopady mají i nekoordinované uzávěry hranic. Je proto čím dál tím jasnější, že potřebujeme pravidla dlouhodobého fungování společnosti s covid-19, přičemž firmy automobilového průmyslu mohou jít svými opatřeními, důsledným preventivním testováním a trasováním příkladem i ostatním segmentům, “ dodal Petzl.

Celkově bylo v Česku v lednu 2021 vyrobeno 104 576 osobních automobilů, tedy o 13 899 méně než v lednu minulého roku. Jde tak o pokles o 11,7 procenta.

Nejhůř koronavirová krize dopadla na kolínskou automobilku Toyota, kde bylo meziročně vyrobeno o 31,8 procenta méně vozů.

Nošovický Hyundai vyrobil o 12,6 procenta méně vozů. Nejmenší pokles, a to o 5,9 procenta, zaznamenala Škoda Auto.

Ve srovnání s lednovou produkcí v minulých letech odpovídá podle SDA ta letošní úrovni roků 2014 a 2015.

Z celkového počtu vyrobených vozidel pak bylo celkem 3 493 kusů elektrických, což odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 3,3 procenta.

Výroba autobusů v lednu klesla o 21 procent na 297 vozidel. Vysokomýtské Iveco po stíhacím závodě v závěru minulého roku zaznamenalo poprvé od srpna 2020 pokles, a to o 31,7 procenta.

Oproti tomu SOR Libchavy zvýšilo produkci o 189 procent na 52 autobusů, z nichž čtyři autobusy jsou elektrické.

V týneckém závodu JAWA Moto bylo v lednu vyrobeno 76 motocyklů, tj. meziročně o 55 ks více. Výroba motocyklů ve firmě v jednotlivých měsících i letech výrazně osciluje v závislosti na získání zejména exportních zakázek. (pel)