Švédská televize vyzvala občany, aby raději nepoužívali spotřebiče. Země se potýká s nedostatkem elektřiny poté, co odstavila jadernou elektrárnu a udeřily navíc tvrdé mrazy. (Ilustrační foto)

Švédsko začíná trpět nedostatkem elektřiny poté, co na konci roku 2020 odstavilo první jadernou elektrárnu Ringhals 1 a začátkem letošního roku navíc udeřily tvrdé mrazy. Tamní televize SVT proto vyzvala lidi, aby pokud možno nepoužívali spotřebiče s největším odběrem, jako jsou vysavače a podobně. 

Upozornil na to server Novinky.cz, který připomněl, že o postupném odstavení bloků jaderné elektrárny bylo paradoxně rozhodnuto kvůli snižující se poptávce po elektřině, nákladné údržbě a s ohledem na energetickou strategii švédské vlády.

„Jako odběratel můžete přispět ke snížení spotřeby. Například střídmostí při požívání spotřebičů s největším odběrem, jako jsou vysavače. Zejména ráno a večer, kdy jsou odběry největší. Zčásti z ekonomických důvodů a částečně kvůli ochraně klimatu. Byla spuštěna fosilní elektrárna Karlshamn a musíme odebírat elektřinu z fosilních elektráren v Německu a Polsku,“ citoval server doporučení švédské televizní stanice.

Naftová elektrárna Karlshamn ale zvýšenou poptávku neuspokojí. Výsledkem jsou navíc rostoucí ceny elektřiny.

Švédsko přitom patří ve využívání bezemisních zdrojů ke světovým premiantům a má také nejambicióznější cíle.

V současné době vyrábí Švédsko více než polovinu elektřiny ve vodních a větrných elektrárnách. Jaderné elektrárny pokrývají dalších 40 procent.

Severská země patří také mezi zastánce elektromobility. Přestože se tamní vláda snaží prodej elektrovozů podpořit štědrými dotacemi, ukázalo se, že země nemá dostatečné kapacity pro jejich nabíjení. Švédsko by potřebovalo modernizovat celou elektrickou rozvodnou síť, což zabere několik let.

Švédsko si přitom stanovilo jako cíl do roku 2030 uvést do provozu zhruba 2,5 milionu elektrických a hybridních vozidel.

Země tak zaostává za sousedním Norskem, které patří k loňským rekordmanům, co se prodeje elektrických aut týká. Norsko se totiž stalo první zemí světa, kde se v roce 2020 prodalo více elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon.

Ve snaze stát se prvním národem, který do roku 2025 ukončí prodej benzinových a naftových automobilů, Norsko jako země s obrovskými zásobami ropy a zemního plynu osvobozuje elektrická auta od daní, které platí majitelé vozů na fosilní paliva. (pel)

Elektrovozy jdou v Norsku na dračku: Loni se tam prodalo více elektromobilů než „klasických“ aut