Výroba osobních aut v Česku v dubnu kvůli koronavirovým odstávkám klesla o téměř 89 procent, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu.

Výroba osobních aut v Česku se v dubnu kvůli odstávkám vyvolaným pandemií koronaviru propadla o 88,5 procenta. Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu kvůli koronakrizi meziročně propadl o rekordních 76,3 procenta na 270 682 vozů.

Informovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu na webu.

„Očekávaný dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 % není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale samozřejmě také pro celý dodavatelský řetězec. Samotným postupným znovuobnovováním výroby finalistů se současné problémy nevyřeší,“ uvedl Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Mezi lednem a dubnem letošního roku zapříčinila omezení meziroční propad výroby o 152 799 motorových vozidel (pokles 31,1 %).

Od začátku ledna do konce dubna bylo v českých automobilkách vyrobeno celkem 337 497 osobních vozidel (pokles 31,1 %). ŠKODA AUTO vyrobila 218 374 automobilů (pokles 29,6 %), nošovický Hyundai vyrobil 65 890 automobilů (pokles 35,3 %) a kolínská TPCA celkem 53 233 vozů (pokles  31,5 %).

Zdroj: SAP

„Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 % a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců napříč celou Evropou a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušený. Snížená výkonnost autoprůmyslu má samozřejmě negativní dopad i na celou řadu dalších odvětví,“ doplnil Wojnar.

Za klíčové proto Wojnar považuje prodloužení programu Antivirus v režimu B, stejně jako zvážení vylepšení jeho parametrů. Firmám by podle něj rovněž pomohla implementace navrhovaného režimu C, založeného na snížení odvodů sociálního pojištění zaměstnavatelům.

„Oba programy by měly běžet paralelně tak, aby si firmy s ohledem na jejich aktuální ekonomickou situaci mohly mezi příspěvkem na mzdu a odpuštěním části odvodů za zaměstnance zvolit, “ dodal. (pel)