Prezident Zeman se vyslovil pro pokračování tvrdých restriktivních opatření v boji s koronavirovou epidemií. (Foto: redakční koláž)

Prezident Miloš Zeman v rozhovoru pro TV Prima vyčinil Poslanecké sněmovně za to, že neprodloužila nouzový stav v ČR až do 15. května. Prodloužení jen do 30. dubna podle hlavy státu znamená další schůzi a riziko nákazy poslanců. Zeman se vyslovil pro pokračování dosavadního „konzervativního, restriktivního“ způsobu boje s epidemií. 

„Mně se zdálo, že by bylo lépe, aby nouzový stav trval do 15. května, ale samozřejmě respektuji rozhodnutí Sněmovny a vést válku kvůli 14 dnům mně nepřipadá patřičné,“ uvedl Zeman.

S tím, že by Sněmovna nemusela zasedat znovu a nemusela by riskovat nakažení některých poslanců.

Podle Zemana nelze obětovat životy za ekonomický růst.

„V této zemi je nejdůležitější lidský život a lidské zdraví. Obětovat tohle za ekonomický růst je zhovadilost. Počkejme si, uzdravme těmito opatřeními populaci a pak pusťme ekonomiku. Ztratíme možná dva, tři měsíce, ale zachráníme řadu lidských životů,“ zdůraznil.

Poukázal na to, že – „díky bohu a vládě“ – je Česko jednou z nejméně zadlužených zemí, když poměr státního dluhu k hrubému domácímu produktu je třicet procent. Zadušení ekonomiky podle Zemana nehrozí, na rozdíl od poválečného období totiž budou po koronavirové krizi dál stát budovy i stroje.

Ztráta dvou či tří měsíců v oblasti hospodářství kvůli vládním opatřením podle Zemana zachrání mnoho lidských životů.

Pomoci proti ekonomické krizi by podle něj umožnily garantované dlouhodobé úvěry podnikům. Vyslovil se také pro investice do dopravy a výstavby bytů.

Hlava státu se domnívá, že se země musí soustředit především na to, aby si udržela nynější životní úroveň. Politici by se neměli snažit rozdávat „spotřební dárečky“.

Pomoci proti očekávané ekonomické krizi by podle Zemana mohly mimo jiné garantované úvěry firmám s odloženými splátkami a nízkými úroky.

Stát by se měl soustředit také na investice, přičemž investicemi s nejvyšší efektivitou jsou podle Zemana ty do dopravní infrastruktury a do bytové výstavby. (sfr)