Premiér Andrej Babiš (ANO) má problém obsadit post ministra dopravy. Po odvolaném Vladimíru Kremlíkovi neměl v záloze žádného kandidáta, proto spojuje ministerstva. Dopravu by vedl Karel Havlíček, který by měl pod palcem současně i resort průmyslu a obchodu. (Foto: Twitter Karel Havlíček)

Ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) nahradí po odvolání ve funkci ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhuje, aby Havlíček trvale vedl oba resorty a ty se tedy spojily v jeden. 

Babiš navrhl odvolání Kremlíka kvůli zpackané zakázce na e-shop pro elektronické dálniční známky a prezident Miloš Zeman na to kývl.

Podle předsedy vlády Kremlík předraženou zakázku za 400 milionů korun manažersky nezvládl.

Poté Babiš navrhl, aby resort vedl Karel Havlíček. Funkce by se ale neměl ujmout jen dočasně, nýbrž nastálo. Změna může podle něj být základem fúze ministerstev dopravy a průmyslu.

V případě, že by Havlíček seděl na dvou ministerských křeslech, změnil by se poměr hlasů ve vládě. Podle právníků by však tehdy Havlíček disponoval pouze jedním hlasem.

Podle zástupců oborových asociací může spojení ministerstev dopravy a průmyslu dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Upozornili, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen.

„Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit,“ řekl mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Podle některých kritiků sáhl Babiš po Havlíčkovi, protože neměl v záloze nikoho jiného. Už v roce 2019, když hledal náhradu za končícího ministra dopravy Dana Ťoka, měl velké problémy, aby sehnal nějakého kompetentního člověka.

Termín Havlíčkova jmenování zatím není znám. Podle mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka je to ale otázka dnů. (pel)