Sazka podala stížnost Evropské komisi kvůli zvýšení loterijní daně.

Česká sázková společnost Sazka podala stížnost Evropské komisi kvůli nedovolené veřejné podpoře. Vadí jí, že poslanci v listopadu schválili novelu zákona o dani z hazardních her, která zvyšuje sazbu pro loterie z 23 na 35 procent. U ostatních hazardních her ji přitom nechala na stávající úrovni. 

„Loterie jako nejméně riziková hazardní hra se tak dostává na úroveň nejvíce společensky nebezpečných automatů (technických her),“ uvedl mluvčí Sazky Václav Friedmann.

„Přitom ostatní druhy hazardních her, které jsou podle odborníků mnohem návykovější, a dokonce jsou i ziskovější, mají být i nadále daněny sazbou 23 procent. Jde například o kurzové sázky nebo živou hru v kasinu,“ pokračoval.

Upozornil dále, že navrhované legislativní opatření podle něj bez opodstatnění staví provozovatele rizikovějších hazardních her do finančně nesrovnatelně výhodnější pozice. Zároveň diskriminuje provozovatele loterií.

„Takové jednání naplňuje všechny znaky veřejné podpory podle Smlouvy o fungování EU, která je neslučitelná s vnitřním trhem EU, a proto zakázána. Obracíme se proto na Evropskou komisi a žádáme, aby zahájila v této věci formální šetření a zakázala České republice poskytovat jakoukoliv nedovolenou veřejnou podporu ve formě daňového zvýhodnění některých provozovatelů hazardních her,“ dodal Friedmann.

Zvýšení daně z loterií schválila letos v květnu vláda a v listopadu parlament. Vláda původně navrhla zvýšit sazbu na 30 procent. Sněmovna ale schválila návrh Ondřeje Veselého (ČSSD) zvýšit sazbu zdanění loterií na 35 procent.

Argumentuje tím, že loterie jsou vysoce ziskové a tomu by mělo odpovídat i jejich zdanění. Senát návrh vrátil Sněmovně.

Sazka kvůli možnému růstu daní necelé dva týdny po schválení novely zastavila reklamu v nakladatelství Mafra a částečně omezila reklamu i v dalších médiích. Dosud patřila k největším zadavatelům reklamy v Česku.

Mafra patří do holdingu Agrofert, který dříve vlastnil premiér Andrej Babiš (ANO), a je jedním z největších příjemců peněz z reklamy. Pod Mafru spadají mimo jiné deník Mladá fronta Dnes či server iDnes.cz. (pel)