Francie nařizuje obchodům povinnou marži 10 % k některým výrobkům.

Francouzské obchody musí povinně přirazit marži 10 % k některým výrobkům. Nařizuje jim to nový zákon, který v zemi platí od 1. února 2019. Podobné opatření se zvažuje zavést i v České republice.

Francouzská vláda se tak snaží pomoci menším výrobcům.

Na seznamu oblíbených výrobků, kterých se nový zákon týká, je například plísňový sýr Président, bílé jogurty Danone, káva Carte Noire, cereálie Chocapic od Nestlé, Nutella, špagety Panzani, Coca Cola nebo tuňák Petit Navire.

Desetiprocentní marže obchodům uděluje povinnost prodávat tyto výrobky s minimálním ziskem 10 %.

Některé obchodní řetězce totiž prodávaly výrobky za cenu výrobních nákladů, někdy dokonce i za nižší cenu. Mohly si to dovolit, aniž by zkrachovaly, protože maloobchodníci jim nebyli schopní konkurovat.

Proto tamní vláda chtěla vyjít vstříc menším obchodníkům a producentům.

Podle francouzské organizace na ochranu práv spotřebitelů ale tento zákon poškodí zejména spotřebitele. Na zdražování nejvíce doplatí lidé s nejnižšími příjmy a malou kupní silou.

Stanovení minimální marže se zvažuje i v České republice. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy by ale protekcionistická opatření, jako jsou regulace slev, povinný podíl zboží od tuzemských producentů či stanovování minimálních prodejních cen, vedla jen ke zdražení a zmenšení výběru zboží pro spotřebitele.

(pel)