Česká republika odmítá záměr Bruselu na většinové rozhodování členských zemí EU o daních.

Vláda ČR nesouhlasí s plánem Evropské komise (EK), která navrhuje státům EU postupně začít o daňových záležitostech rozhodovat většinovým hlasováním místo nynější jednomyslnosti. Při sněmovních interpelacích to prohlásil premiér Andrej Babiš (ANO). Většinové hlasování o daňových otázkách považuje za ohrožení české ekonomiky.

Záměr na většinové hlasování o daňových záležitostech členských států EU předložil komisař pro hospodářské a finanční záležitosti, daně a cla Pierre Moscovici s tím, že má umožnit větší akceschopnost a rychlejší přijímání změn, do suverenity členských zemí by prý nezasahoval.

Přesun k většinovému rozhodování o daních by podle komisaře mohl nastat v několika fázích do roku 2025.

„Dokud já budu ve vládě, nikdy nebudeme souhlasit se změnou na většinové hlasování v rámci daní,” řekl ve čtvrtek Babiš.

Na premiéra se s dotazem na jeho postoj při sněmovních interpelacích obrátil Jan Skopeček (ODS), který má ve své straně na starosti ekonomickou agendu.

Skopeček varoval před opuštěním dosavadního principu jednomyslnosti. Podle něj by to vedlo k daňové harmonizaci podle politicky nejsilnějších států EU. Soudí, že daňová harmonizace by poté směřovala spíš nahoru než dolů a znamenalo by to ohrožení konkurenceschopnosti českých podniků i daňové suverenity.

Členské země potřebu jednomyslného souhlasu u daňových otázek využívají někdy k prosazení svých témat. Komise připomíná například český postup, kdy Praha kvůli své snaze prosadit možnost využívat přenesený systém daňové povinnosti známý jako reverse charge řadu měsíců blokovala možnost přesunu elektronických publikací do nižší sazby DPH. (sfr)


„DAŇOVÁ“ INTERPELACE POSLANCE JANA SKOPEČKA A ODPOVĚĎ ANDREJE BABIŠE

(POSLANECKÁ SNĚMOVNA, 31. 1. 2019)

Poslanec Jan Skopeček (ODS): Vážený pane premiére, kolegové, já bych se chtěl zeptat na pozici vlády v otázce ambice Evropské komise přejít v oblasti daňové politiky z principu jednomyslného hlasování na hlasování většinové. Evropská komise toto oznámila v den, kdy britský parlament hlasoval o brexitové dohodě. Nevím, jestli to bylo kouzlo nechtěného, nebo záměr, ale přišlo mi to ve skoro co nejméně vhodnou dobu. Já bych velmi varoval před opuštěním principu jednomyslnosti rozhodování v oblasti daní, protože by vedl k daňové harmonizaci podle politiky nejsilnějších států v Evropské unii. Česká republika dneska vybírá na daních zhruba 35 % hrubého domácího produktu. Její složená daňová kvóta jsou samozřejmě evropské země včetně Británie, Portugalska, Španělska, které vybírají daní méně, mají nižší daňovou kvótu.

Nicméně ty politicky silné země, jako je Francie nebo Německo, tam daňová kvóta je výrazně vyšší – ve Francii 45 procent, Německo kolem 38 procent a je tedy zřejmé, že daňová harmonizace by poté probíhala spíše směrem nahoru než dolů, což by znamenalo ohrožení konkurenceschopnosti českých podniků a samozřejmě i ztrátu suverenity v oblasti daňové, což považuji za jeden ze základních atributů svrchovanosti jakéhokoli národního státu. Chci se tedy zeptat na pozici této vlády k této věci, jestli jste přijali nebo přijmete nějaké formální rozhodnutí, tak, aby se tato věc nestala případně předmětem nějakého obchodu v rámci jednání v Evropské unii. Já to považuji za věc klíčovou a chtěl bych slyšet jasné a rozhodné stanovisko současné vlády. Děkuji pěkně.

Předseda vlády ČR Andrej Babiš (ANO): Děkuji za slovo. Já strašně lituji, že nejsem ministr financí, protože bych měl určitě velkou radost, abych na Ecofinu hlasitě protestoval proti návrhu pana komisaře Moscovici, s kterým jsem bojoval čtyři a půl roku – čtyři a půl roku za reverse charge. A jednoznačně my jsme proti. Proti. Dokonce bych to označil za ohrožení naší ekonomiky. Takže samozřejmě to jednomyslné hlasování zajišťuje všem zemím EU včetně České republiky možnost odmítnout ta navrhovaná opatření v oblasti daní, která nebyla v souladu s cíli jejich daňové politiky a která by mohla narušit její koncepci. Jednomyslnost při hlasování zároveň omezuje povinnost přijetí takových opatření v daňové oblasti, která by v některých státech mohla způsobit například nutnost změny dosud zavedených principů ve výběru daní nebo jiné nestandardní zásahy, které by mohly ve svém důsledku vést k nestabilitě ekonomického prostředí daného státu. Takže samozřejmě zavedení většinového způsobu hlasování by vedlo ještě k posílení role Evropské komise a současně oslabení rozhodovací pravomoci jednotlivých členských států. A náš názor je úplně opačný. K největšímu oslabení by pravděpodobně došlo u menších států, tedy i u České republiky. Takže si uvědomujeme, že jednomyslnost při hlasování může omezit možnost zavedení nových pravidel a postupů v oblasti daní v zemích EU.

Nicméně na druhou stranu je však nezbytné respektovat specifičnost daňové politiky každého členského státu a v neposlední řadě taky odlišnost jejich ekonomických podmínek. Takže já jsem si toho jako ministr financí užil dost a pamatuji si v červnu 2014, když jsem zjistil, že na karuselových obchodech přichází Evropská unie o 170 miliard EUR ročně. Já jsem se ptal, co s tím dělají. Nikdo nic neříkal. A každé září pan Moscovici vyzývá všechny státy, abychom bojovali. A my bojujeme, ale když potom chceme konkrétně bojovat, tak nám do toho vždycky házel vidle. Takže my jsme zásadně proti a je dobře, že to tak bylo. Protože kdyby to tak nebylo – já si pamatuji, jaký obrovský nátlak na mě byl činěn, dokonce i úplně náhodou, v den zasedání Ecofinu, vyšly i titulky ve francouzské tisku, dokonce ve Financial Times, že vydírám celou Evropu. Já jsem nevydíral. Já jsem říkal – my máme tenhle projekt, my jsme přesvědčeni, že reverse charge je dobře. Taky jsme to dokázali, a proto já s vámi souhlasím a v žádném případě my – pokud já budu ve vládě – nikdy nebudeme souhlasit se změnou na většinové hlasování v rámci daní. Je to naše konkurenční výhoda. Je to dobře a já vždycky říkám, že my to umíme lépe než Brusel vyhodnotit, jakým způsobem tady vybírat daně, které mimochodem taky snižujeme konstantně.

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji za tu odpověď. Já jsem rád, že se i v některých věcech dokážeme shodnout. Jsem rád, že to tady zaznělo na mikrofon, protože třeba v otázce migračního paktu, kdy jsem tu navrhoval proti němu hlasovat, tak někteří vaši poslanci tento můj návrh odmítli, aby následně, když jste s tím přišel vy, tak dramaticky souhlasil. Na druhou stranu jsem byl rozpačitý z toho, že jste přistoupili k fiskálnímu paktu, ačkoliv to v žádném případě nepotřebujeme a byl to jakýsi výraz servility k Evropské unii, takže jsem velmi rád, že to tady zaznělo na mikrofon a shodli jsme se na tom a pokud v tomhle budeme postupovat společně, tak si myslím, že to je dobře.

V tom materiálu, který Evropská komise k tomu vydala, jsou naprosto neuvěřitelné termíny, jako je například škodlivá daňová soutěž. Já naopak daňovou konkurenci považuji za výhodu a za prostředek k tomu, že se ještě z Evropské unie nestal totální přerozdělovací automat. Děkuji pěkně.