Falcon Heavy v případě úspěšného testovacího startu bude s velkou převahou jedinou raketou schopnou vynášet velmi těžké náklady a dále upevní náskok společnosti Space X před konkurencí.

Na příští týden je plánován první start vesmírné rakety Falcon Heavy. Nová raketa vyvíjená společností Space X bude nejsilnějším dostupným nosičem na světě, schopným vynést na nízkou oběžnou dráhu kolem země náklad o váze 64 tun. To je více než dvakrát tolik, než dokáže jakákoliv dostupná raketa současnosti.

Inženýrský úkol spojený s konstrukcí super těžké rakety je enormní. Nepřekvapuje, že Elon Musk, zakladatel společnosti Space X, se o vyhlídkách rakety Falcon Heavy vyjadřuje nezvykle skromně. V červenci 2017 prohlásil, že pro první let rakety doufá pouze v to, že se dostane po startu dostatečně vysoko, aby případná exploze nepoškodila odpalovací rampu…

Což je ten samý Elon Musk, jenž v těchto dnech uzavřel se společností Tesla Motors dohodu, která mu zaručí akciové opce v hodně 55 miliard dolarů v případě, že tržní kapitalizace Tesla Motors stoupne během 10 let ze současných 58 na 650 miliard dolarů.

To je velmi ambiciózní cíl, pokud uvážíme, že Tesla Motors se potýká s problémy s dodržováním výrobního plánu a celková produkce elektrických vozů Tesla činila jen asi 30 tisíc kusů za poslední kvartál roku 2017.


Americká společnost SpaceX provedla ve středu 24. 1. 2018 klíčovou zkoušku motorů své nejtěžší rakety Falcon Heavy. Ta se má podrobit zkušebnímu startu možná už příští týden a mohla by vynést na oběžnou dráhu například i auto. O úspěšné zkoušce informoval na svém twitteru zakladatel SpaceX Elon Musk, podle kterého byl test úspěšný.

„Test zážehů Falcon Heavy dnes ráno proběhl dobře. Vypuštení rakety proběhne zhruba za týden,“ napsal.

Mohutná sedmdesátimetrová nosná raketa se při takzvaném statickém zážehu neodlepila od země. Test, prováděný na Floridě, trval totiž jen deset sekund a bylo při něm spuštěno všech 27 motorů najednou, aby se zkontrolovalo, zda jsou připraveny k letu.


Ale na rozdíl od Tesla Motors vydělává společnost Space X peníze, protože dosáhla jednoho významného cíle, který nikdo jiný nedokázal.

Její raketa Falcon 9 už startovala celkem 47krát a z toho jen 2krát selhala a 45krát úspěšně vynesla náklad do vesmíru. A to za významně nižší ceny než má konkurence, protože Space X dokáže dostat bezpečně zpět na zemi první stupeň nosné rakety a opětovně ho použít při dalším startu.

Falcon 9 díky tomu může vynést na nízkou oběžnou dráhu 23 tun nákladu a cena jednoho startu je 62 milionů dolarů.

Raketa Atlas V, konsorcia ULA, zbrojovky Lockheed Martin a výrobce letadel Boeing, dokáže vynést asi 20 tun za cenu 109 milionu dolarů. A největší raketa stejného konsorcia Delta IV Heavy může vynést na nízkou oběžnou dráhu 29 tun za cenu 164 milionu dolarů.

Není divu, že konsorcium ULA minulý rok oznámilo, že omezí počet svých zaměstnanců ve výrobě raket o čtvrtinu a ceny za vynesení nákladu do vesmíru sníží o třetinu.

Raketou na Mars

Ale ambice Elona Muska míří podstatně dál. Falcon Heavy má být dalším krokem na cestě k sestavení rakety, která by byla schopná dostat člověka na Mars. Rakety srovnatelné s tím co už bylo k dispozici před půl stoletím.

Slavná raketa Saturn V, sestrojená NASA, která byla schopná vynést na oběžnou dráhu kolem Země 150 tunový náklad, startovala mezi lety 1967 a 1973 celkem 13krát a ani jednou neselhala.

Problém byl však v ceně. V dnešních cenách stál jeden start Saturnu V americké daňové poplatníky asi 1,2 miliardy dolarů.

V této souvislosti se hodí připomenout, že ruská odpověď na Saturn V, raketa N1, selhala ve všech čtyřech testovacích pokusech a její vývoj byl ukončen. Rusové se ještě dokázali k vývoji super velkých raket úspěšně vrátit a v letech 1987 a 1988 poslali 2x do vesmíru raketu Energia, která byla schopná vynést 100 tun užitečného nákladu.

Čínský vesmírný program má zatím k dispozici raketu Dlouhý pochod 5, která je schopná vynést 23 tun. Ale ze dvou pokusů zatím jednou selhala.

Těžké náklady

Falcon Heavy v případě úspěšného testovacího startu bude s velkou převahou jedinou raketou schopnou vynášet velmi těžké náklady a dále upevní náskok společnosti Space X před konkurencí. Konstrukčně se přitom nejedná o nějaké převratné řešení.

Falcon Heavy jsou vlastně 3 rakety Falcon 9 spojené dohromady. Jednoduchý nápad, který ale není vůbec snadné prakticky realizovat, protože prostřední raketa se musí vyrovnávat s tahem svých sousedů po stranách. Navíc podstatné rozdíly v aerodynamice jedné rakety a fakticky třech raket v jedné vede inženýry Space X do zatím neprobádaných oblastí.

Nejbližší budoucnost ukáže, zda úspěšný nebo alespoň částečně úspěšný start rakety Falcon Heavy umožní Elonu Muskovi pokračovat v jeho vizích a zahájit konstrukci rakety BFR („Big Fucking Rocket“), která by měla být schopná vynést na oběžnou dráhu 150 až 200 tun užitečného nákladu.

Konkurence nespí

Konkurence rozhodně nespí. NASA vyvíjí ve spolupráce s konsorciem ULA raketu SLS, s nosností kolem 130 tun. A novým příchozím do oboru je společnost Blue Origin, kterou řídí Jeff Bezos, zakladatel internetového prodejce Amazon. Jeho raketa New Glen by měla v roce 2020 vynést na oběžnou dráhu náklad o váze 45 tun.

V závodech o výstavbu super těžké rakety se drží i Rusové se svým projektem Energia 5V a Číňané s plánovanou raketou Dlouhý pochod 9. Obě tyto rakety, ale patrně nebudou plně funkční před rokem 2030.

Závody o dobývání vesmíru se snad po dlouhých letech opětovně rozbíhají. Sledujeme pozorně v následujících dnech, zda se přiblížíme okamžiku, kdy bude mít lidstvo opět k dispozici raketu schopnou vrátit člověka na Měsíc a naději, že se v nejbližších letech dočkáme úspěšného startu rakety schopné dopravit člověka na Mars. (mar)


Graf: Srovnání raket a hmotnosti nákladu