Vědci objevili protinádorové účinky v obyčejném léku pro alkoholiky. Antabus tak možná půjde využít na léčbu rakoviny.

Mezinárodní tým vědců objevil v léku pro léčbu závislosti na alkoholu mimořádné protinádorové účinky. Disulfiram, známý jako antabus, tak možná může být využit při léčbě proti rakovině. Na výzkumu se podíleli i čeští vědci. Pacienti, kteří i po diagnostikování nádorového onemocnění nadále užívali antabus, měli výrazně menší riziko úmrtí než pacienti, kteří s užíváním přestali.

Studii týmu vedeného vědci z Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM) Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci zveřejnil jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů Nature.

Na výzkumu se podíleli čeští vědci v čele s Jiřím Bártkem a další badatelé z Dánska, Švédska, Švýcarska, USA a Kanady.

„Práce vychází z epidemiologické studie provedené na dánských pacientech – alkoholicích, u nichž bylo zjištěno maligní onemocnění. Ukázalo se, že pacienti, kteří i po nádorové diagnóze nadále užívali Disulfiram, měli výrazně menší riziko úmrtí než pacienti, kteří s užíváním přestali,“ uvedli zástupci univerzity.

Tato data, která naznačovala možný protinádorový efekt disulfiramu, vedla k dalšímu výzkumu zaměřenému na působení léčiva na nádorové buňky. Ukázalo se, že disulfiram se v lidském těle za přispění mědi přeměňuje na jinou látku, která se shromažďuje v nádorových buňkách.

V nich se váže na jeden protein, který pak přestává fungovat – jenže rakovinové buňky ho nutně potřebují k tomu, aby se vyrovnávaly se stresem.

Tento efekt vyvolaný disulfiramem je pro vědce přelomové zjištění. Umožňuje podle autorů studie v budoucnu cílenou léčbu touto látkou, a tedy jeho předepisování nemocným, u nichž je největší pravděpodobnost úspěšné léčby.

Nakolik bude možné objev skutečně využít pro zavedení nové léčby rakoviny, ukážou další klinické studie.

(pel)