Kancléřka Merkelová chce prý postupovat tvrdě vůči automobilkám, které se podle ní dopustily velkých chyb a přišly o důvěru.

Kancléřka Merkelová se zlobí na německé automobilky kvůli emisní aféře a vyhrožuje manažerům zrušením ročních bonusů. Automobilky Merkelovou naštvaly tím, že využily mezer v pravidlech měření emisí uhlíkových plynů. Kancléřka chce prý postupovat tvrdě vůči automobilkám, které se podle ní dopustily velkých chyb a přišly o důvěru.

Merkelová to uvedla v rozhovoru pro Bild.

„Nečekala bych, že budou nejasnosti v emisních testech takovým způsobem využívány. To není v pořádku a jsem kvůli tomu také naštvaná a velmi rozčilená,“ uvedl německá kancléřka Merkelová.

Naznačila dokonce, že by nejvyšší manažeři automobilek mohli přijít o své finanční bonusy. Prohlásila, že by nebylo spravedlivé, aby přední manažeři automobilek na konci roku dostali vysoké bonusy.

Konečné rozhodnutí v této věci je však formálně nadále v kompetenci automobilek.

Výrobci automobilů mají v poslední době problémy s dieselovými auty. Valná většina z nich, včetně těch nejnovějších, totiž v reálném provozu produkuje mnohem více emisí oxidů dusíku než při laboratorních testech. V některých případech byla reálná produkce emisí dokonce dvacetkrát vyšší…

Letos na podzim má proběhnout druhý „dieselový summit“, na němž se prověří, jaké výsledky přinesly aktuální kroky německých automobilek. Ty se na prvním podobném summitu zavázaly, že upraví software u 2,8 miliónu dieselových automobilů, aby v průměru až o 30 procent snížily jejich emise oxidů dusíku.

Dalších 2,5 miliónu vozů musí už na základě dřívějších rozhodnutí upravit koncern Volkswagen. Dohoda počítá i s příspěvky automobilového průmyslu do fondu vlády na udržitelnou mobilitu ve městech nebo s pobídkami pro nákup nových aut. (sfr)