Evropská komise přitvrdila. Brusel dal Polsku 1 měsíc na nápravu justiční reformy, jinak země přijde o hlasovací práva

Brusel dal Polsku ultimátum. Na nápravu tamní reformy soudnictví má polská vláda 1 měsíc. Jinak Evropská komise (EK) zahájí kroky, které mohou vést k odejmutí hlasovacích práv Polska.

Polské úřady podle Evropské komise stále nereagovaly na obavy, které vyjádřila v prvních dvou doporučeních.

Varšava naopak podnikla další kroky, které ještě zhoršují obavy o nezávislost justice v zemi a výrazně zvyšují systémové ohrožení právního státu v Polsku.

K tomu by přispělo zejména propuštění soudců nejvyššího soudu, upozornila komise.

Pokud by byli soudci propuštěni, je komise připravena okamžitě aktivovat mechanismus podle článku sedm smlouvy o EU, na jehož konci by mohlo být až odejmutí hlasovacích práv.

Místopředseda unijní komise Frans Timmermans sice uvítal, že polský prezident Andrzej Duda oznámil vetování dvou kontroverzních zákonů – o nejvyšším soudu a o soudcovské radě – ale ohrožení právního státu v zemi nadále trvá.

„Za poslední týden se několik věcí v Polsku změnilo, několik nezměnilo,“ řekl Timmermans.

Komisaři také rozhodli, že připraví řízení vůči Polsku kvůli možnému porušení unijní legislativy.

Desetitisíce Poláků protestovaly v ulicích

Evropská komise je z postupu polské vlády strany Právo a spravedlnost (PiS) vůči polskému soudnictví velmi znepokojena delší dobu. Timmermans už minulý týden vyzval k zastavení reformy, která je podle něj systémovým ohrožením právního státu.

Polský prezident Andrzej Duda již dříve oznámil, že se rozhodl vetovat dva kontroverzní zákony o nejvyšším soudu a o soudcovské radě, i když polská justice potřebuje nápravu. Změny je ale podle něj nutné dělat tak, aby nenastal rozkol ve společnosti a aby se lidé nebáli svého státu. Nové verze očekává do dvou měsíců.

Proti reformám demonstrovaly desetitisíce Poláků, řada z nich požadovala trojité veto.

Prezident ale nakonec třetí kontroverzní legislativu podepsal – jedná se o zákon měnící fungování obecných soudů v zemi, jenž dává ministru spravedlnosti právo jmenovat a odvolávat předsedy a místopředsedy soudů, u předsedů soudů po konzultaci s národní soudcovskou radou.

Podle kritiků je takový postup neústavní. V Polsku je navíc ministr spravedlnosti zároveň generálním prokurátorem.

(pel)