Nejvíce startupů v Česku vzniká v Praze. Průzkum ukázal, že plných 78 procent startupů u nás ke svému financování využívá vlastní kapitál.

Startupy v Česku ke svému financování využívají hlavně vlastní zdroje. Plných 78 procent je financováno z vlastního kapitálu. Podporu z veřejných zdrojů využívá jen 8,5 procenta začínajících firem. Nejvíce startupů vzniká v Praze. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který uskutečnil Aspen Institute Prague.

Celkem 78 procent v průzkumu dotazovaných startupů použilo k financování svého podnikání vlastní kapitál. Podle institutu však význam tohoto zdroje financování bude u oslovených startupů klesat. Cílem plné čtvrtiny startupových firem je najít si strategického byznysového investora.

Jako druhý dnes nejvíce využívaný zdroj uváděly startupy místní „business angels“ (12,8 %) a vlastní síť (12,8 %), tedy přátele, rodinu či „blázny“.

Financemi od strategického byznysového investora dnes disponuje 9,2 % startupů. Veřejné zdroje jich využívá 8,5 procenta a bankovní půjčku 7,1 procenta.

Poměrně málo významnou roli při financování hraje crowdfunding, který použilo 4,3 % startupů oslovených v průzkumu pražského Aspen Institutu.

Veřejná podpora startupů

V otázce veřejné podpory podnikání je česká startupová komunita rozdělená na dvě téměř stejně velké skupiny. Pro využívání veřejné podpory se vyslovilo 57 procent startupů, proti jich bylo 43 %.

Odpůrci veřejných peněz argumentovali tím, že veřejné zdroje deformují trh, ale zmiňovali také příliš přísné podmínky využití, vysoké náklady na administraci či špatně nastavené priority veřejných programů.

Praha dominuje

Startupové firmy se v Česku koncentrují zejména v hlavním městě. Téměř 60 procent z těch, které se zúčastnily průzkumu, jsou zaregistrovány v Praze.

Druhým nejvýznamnějším startupovým městem v Česku je Brno s 15 procenty.

Další tři města s aktivním inkubátorem anebo akcelerátorem, jsou: Ostrava (4 %), České Budějovice a Plzeň (v obou případech 1,6 %). V dalších městech ČR je zaregistrováno 11,5 procenta startupů.

Nejvíce startupů je softwarových

Z výzkumu vyplynulo, že startupy působí zejména v oblastech softwaru (28 %), webových služeb (21 %) a mobilních softwarových služeb (17 %).

Dalšími často zmiňovanými oblastmi působení startupů v ČR jsou: analytika/ business intelligence (16 %) a cloudové služby (12 %).

Zhruba 10 procent startupů za oblast svého podnikání uvedlo internet věcí (IoT) a vzdělávání.

Nové služby a produkty

O něco více než 60 procent startupů v průzkumu uvedlo, že nabízejí nové služby nebo produkty. Téměř 23 procent z nich pracuje na vylepšení stávající služby nebo produktu.

Startupy a zákazníci

U otázky týkající se cílových zákazníků, kde mohli respondenti vybrat více odpovědí, označilo 56 % dotazovaných
startupů za cílovou skupinu jednotlivce.

Přibližně 50 % respondentů se soustřeďuje na velké firmy (s více než 250 zaměstnanci) a 43 % respondentů uvedlo, že jejich
zákazníky jsou veřejné instituce (např. školy, nemocnice, obce).

Průzkum

Ke spolupráci na výzkumu a vyplnění dotazníku oslovil Aspen Institute 550 startupů. Dotazník byl rovněž rozeslán prostřednictvím českých inkubátorů, akceleračních programů, agentury CzechInvest a dalších platforem, které české startupy využívají a jež mají vlastní databáze.

Na dotazy odpovědělo 141 respondentů, když celý dotazník vyplnilo 125 subjektů.

Převážnou většinu dotazovaných startupů tvořily mikropodniky s méně než 10 zaměstnanci. Přes 65 % z nich za posledních šest měsíců zvýšil počet zaměstnanců alespoň o jednoho pracovníka.

Jak ale uvedl Aspen Institute Prague, „přesný počet startupů, které v současné době v České republice fungují, není možné odhadnout a to zejména kvůli neustálému vzniku a zániku projektů a nedostatečné shodě ohledně definice startupu“. (sfr)

Průzkum „České startupy 2016“ je k dispozici zde: Ceske_startupy_2016