Na českých silnicích umírá zbytečně mnoho lidí, upozornil na to NKÚ. (Ilustrační foto)

I když v mezidobí let 2011 a 2022 klesl počet obětí autonehod o 35,8 procenta a počet těžce zraněných o 43,9 procenta, stále se nedaří plnit vytyčené cíle. Jedním z cílů je snížení počtu obětí proti předchozímu období o polovinu. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

V roce 2020 zemřelo na našich silnicích oproti tomuto ukazateli o 127 osob více. Zjistili to kontroloři NKÚ.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) prověřovali, zda peněžní prostředky ve výši 425,2 mil. Kč určené na zvýšení bezpečnosti silničního provozu byly v letech 2017 až 2022 vynaloženy účelně a hospodárně.

V roce 2020 neměl počet úmrtí spojených s dopravní nehodou překročit 333 osob. Na silnicích však zemřelo 460 lidí.

Současným hlavním strategickým cílem je snížení počtu usmrcených osob v roce 2030 na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy pod 269 osob ročně. Aktuální vývoj však k plnění tohoto cíle nepřispívá.

Jak NKÚ zjistil, v prvním čtvrtletí 2023 nejenže mrtvých na silnicích neubylo, ale jejich počet byl nejvyšší od roku 2015. Vzhledem k dosavadnímu vývoji není podle NKÚ příliš pravděpodobné, že se podaří cíle pro rok 2030 dosáhnout.

Zlepšení bezpečnosti na komunikacích měly pomoci i dvě legislativní změny: zavedení povinného používání přileb pro všechny cyklisty a zavedení alkolocku jako účinného technického řešení pro zamezení jízdy pod vlivem alkoholu. MD však od těchto záměrů bez přesvědčivého zdůvodnění ustoupilo.

V letech 2017–2022 zahynulo při dopravních nehodách celkem 184 cyklistů bez přilby. Používání cyklistických přileb může podle ministerstva přinést až 65% pokles smrtelných zranění a 69% pokles vážných zranění.

Zavedení alkolocku, tedy zařízení, které je schopno zablokovat nastartování vozidla, pokud řidič nadýchá alkohol, může podle MD zamezit jízdám opilých řidičů a mít tak pozitivní vliv na snížení počtu dopravních nehod s následkem smrti či těžkého zranění. Mělo se týkat zvláště profesionálních a recidivujících řidičů.

V letech 2011–2022 bylo v důsledku dopravních nehod na silnicích ČR usmrceno 6 803 osob a 28 821 osob bylo těžce zraněno. Z toho v roce 2022 se jednalo o 454 usmrcených a 1 734 těžce zraněných osob. Vedle dopadu na lidské životy a zdraví mají dopravní nehody negativní vliv také na ekonomiku ČR.

Např. v roce 2022 činil odhad celkových ročních ekonomických ztrát z dopravní nehodovosti téměř 135 mld. Kč, což je přibližně 2,2 % HDP ČR. NKÚ při kontrole posuzoval výlučně resort MD. Na stav bezpečnosti silničního provozu mají ale vliv i další subjekty, např. Ministerstvo vnitra, Policie České republiky či kraje a obce. (at)