Evropská komise chce zdražit elektromobily z Číny. Jsou prý levné a konkurenceschopné. (Ilustrační foto: redakční koláž).

Evropská komise zvažuje podniknout opatření, která by v důsledku zdražila čínské elektromobily dovážené do Evropské unie. Důvodem je relativně nízká cena bateriových vozů z Číny a jejich čím dál lepší kvalita. Naznačila to šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Čína se proti takovému záměru EK ohradila.

Podle von Leyenové Čína díky státním dotacím uměle udržuje ceny svých elektromobilů na nízké úrovni, což křiví trh.

Evropská komise má proto v plánu začít se situací zabývat. Leyenová prohlásila, že Unie se musí „neférovým praktikám“ ze strany Číny bránit.

Světové trhy jsou zaplavené levnými elektromobily z Číny, informovala Leyenová.

„Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“ upřesnila.

V návaznosti na to šéfka EK oznámila, že komise zahajuje vyšetřování ohledně čínských elektromobilů a státních dotací, které dostávají čínské automobilky. Přezkum by mohl vyústit v zavedení sankčních cel.

EU se podle von der Leyenové musí bránit neférovým čínským praktikám na trhu. Připomněla zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám.

„Je rovněž klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou,“ dodala.

Kvůli tlaku čínských automobilek na Evropu panuje už několik měsíců napětí mezi Německem a Francií. Země galského kohouta totiž požaduje, aby byla zavedena cla, případně byly použity jiné nástroje, které by bránily volnému přístupu čínských automobilových firem do Evropy.

Německo se naopak obává, že by Čína v reakci na tlak z Bruselu mohla zahájit obchodní válku, která by v důsledku ohroziila podnikání německých automobilek v Číně.

Spory s Čínou by také mohly vést k tomu, že by Evropa přišla o téměř jediný zdroj surovin a komponent pro baterie pro elektromobily, což by paralyzovalo výrobu a celý přechod na elektromobilitu, který si EU uzákonila.

Čína ovládá osmdesát až devadesát procent všech materiálů potřebných k výrobě elektromobilů.

Šéf automobilky Renault Luca de Meo nedávno poznamenal, že v otázce bateriové technologie je Čína o dekádu před Evropou. Připomněl však také to, že čínské automobilky dostávají státní podporu v řádu 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun).

Čína se ohradila proti evropskému vyšetřování výrobců elektromobilů

Čína v reakci kritizovala rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické.

Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy.

Podle čínského ministerstva obchodu je případné vyšetřování „otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU“.

S tím, že Peking bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.

Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně dvacet procent. EK uvedla, že podíl čínských vozů na prodeji elektromobilů v EU vzrostl na osm procent a do roku 2025 by mohl dosáhnout patnácti procent. (sfr)