Pošta znovu zdražuje. Známky na pohled a obyčejný dopis zdražily o 21 procent

Od listopadu se služby České pošty zdražují již potřetí. Její ceníky  se v poslední době mění velmi rychle. Ještě v říjnu stála známka na obyčejný dopis či pohled 19 korun, od února vyjde již na 23 korun. Jedná se o zdražení 21 %, tedy více než je průměrná inflace. 

Doporučený dopis od středy zdraží o 10 korun na 62 Kč. Zdražují i poštovní poukázky. Základní cena za poslání částky do 5000 Kč se zvýší na 52 korun u poukázky typu A.

Pošta od ledna zdvojnásobila ceny datových zpráv mezi lidmi na 10 Kč a o tři koruny zvýšila i poplatek za SIPO.

Státní podnik zdražení zdůvodnil růstem nákladů na pohonné hmoty a energie. Česká pošta provozuje 3200 poboček a 72 dep a ročně najezdí 52 milionů a  kilometrů. V posledních letech se potýká se ztrátou ve stovkách milionů korun.

Jednou z mála dobrých zpráv pro zákazníky je to, že aktuální zdražení se netýká balíků. Ty už ovšem také zdražily.

„Myslím si, že zdražení dopisů lidi až tolik nepálí. Tím, že je opakované, tak se o tom hodně mluví, ale když se podíváte, o kolik zdražily potraviny… Podíl poštovních služeb na výdajích domácnosti není tak velký,“ řekla Právu předsedkyně odborů pošty Budweiserová.

Problém spíše vidí ve špatném financování podniku, kdy pošta každý rok dotuje veřejné služby v řádu stamilionů korun. Odbory již minulý týden vyzvaly vládu, poslance i senátory, aby situaci kolem státního podniku řešili. Peticí je k tomu vyzvalo okolo 27 500 pracovníků.

Ve výběrovém řízení bylo dnes rozhodnuto, že Českou poštu od března dočasně povede dosavadní ředitel poštovní služby Miroslav Štěpán. Dosavadní šéf Roman Knap z funkce na konci února odejde. Nového šéfa podniku stát hledal ve výběrovém řízení, ve kterém ale žádný z deseti uchazečů neuspěl. (at)