Radomír Krejča: Explosia jede na rekord.

Pardubická firma Explosia už v polovině letošního roku tuší, že ji čeká rok výjimečný. Tradiční pardubický výrobce výbušnin totiž po hubenějších letech zabral a namířeno má za hranici 100 milionů korun zisku. Nové vedení společnosti by se mohlo pomyslně plácat po ramenou. To však v rozhovoru předseda představenstva Explosie Radomír Krejča odmítá.


ROZHOVOR S PŘEDSEDOU PŘEDSTAVENSTVA SPOLEČNOSTI EXPLOSIA RADOMÍREM KREJČOU

Tradiční výkyvy trhu zažívají všechny společnosti. Těch, které se zabývají produkcí výbušnin, nevyjímaje. Jak to vnímá Explosie?

Krejča: Je to pravda, ta kolísání vidíme zhruba v nějakých pětiletých cyklech. Proto se snažíme držet výrobu Explosie tak, aby stála pevně na čtyřech pilířích, na výrobě trhavin, bezdýmného prachu, speciálních výrobků a celospalitelných modulů. Když jeden segment zakolísá, ostatní jsou schopny ho nějaký čas sanovat. Ovšem v posledních letech se nám daří výkyvům odolávat a stabilně jdou čísla jak obratu, tak i zisku nahoru.

O co je v současnosti největší nebo naopak nejmenší zájem?

V současné době například řešíme pokles zájmu o klasické průmyslové trhaviny, které se používají při těžbě v kamenolomech. Často bývají nahrazovány aplikací emulzních trhavin přímo do vývrtů pomocí nabíjecích vozů. A tak jsme investovali právě do nových nabíjecích vozů a všeobecně do techniky určené pro práci v kamenolomech.

Enormní poptávka je nyní po bezdýmném prachu, kde máme smlouvy uzavřené až do konce příštího roku. Válečný konflikt vyvolal zvýšený zájem o naše výbušniny, přičemž na obranu Ukrajiny jsme dodali produkty ve výši dosahující více než 150 milionů korun.

Takhle to vypadá, že život v Explosii je zalitý sluncem. Tak jednoduché to ale asi nebude, že?

Přesně tak, na zářivé úsměvy a pohodu není čas. Neustále řešíme, jak posouvat výrobu do 21. století. Investice za poslední desítky let byly výrazně poddimenzované, v posledních letech ale každoročně investujeme přes 100 milionů korun.  V současné době řešíme neustále se zvyšující ceny energií a vstupních surovin, tlak je i ze strany odborů, které se snaží pro zaměstnance vymoci v dnešní nelehké době co nejvíce.

A protože si našich zaměstnanců vážíme, v posledních dvou letech jsme přistoupili k vyplácení 13. mzdy, prvně v novodobé historii společnosti.

Co se tedy skrývá za úspěchem Explosie?

Upřímně, asi narovnání tržního prostředí uvnitř samotné společnosti, kterou jsme před třemi lety restrukturalizovali. Došlo k výměně a celkovému zeštíhlení managementu, snížil se počet zaměstnanců a zvýšila se produktivita práce o více než 30 procent. Více než na kvantitu se soustředíme na kvalitu.

I proto se Explosia dokázala vyrovnat s neustále se zvyšujícími a zpřísňujícími požadavky na kvalitu produktů, z čehož pramení také klesající počty reklamací. Před čtyřmi lety jsme řešili dvanáct reklamací ročně, před třemi osm, před dvěma pět, vloni už pouhé dvě, a to z více než dvou a půl tisíc uskutečněných obchodních případů za rok.

Případné pochybnosti o kvalitě našich produktů jsou proto založeny buď na nedostatečných informacích, nebo se jedná, z mého pohledu, o neférový konkurenční boj.

Jak velký úspěch Explosia letos očekává?

Pokud půjdou obchody i nadále tak jako doposud, jsem přesvědčen, že jsme schopni úspěšně překonat hranici 100 milionů korun zisku, což by se podařilo poprvé za 20 let existence Explosie coby samostatné akciové společnosti. A tady se sluší poděkovat především našim lidem, kteří svoji práci berou opravdu vážně a na Explosii jim záleží.

Bavíme se o posledních několika letech, sám jste zmiňoval, že se úspěchy a těžší časy střídají, nečekáte tedy horší období?

Očekávat můžeme cokoliv, ale jak se bude trh skutečně vyvíjet, to se dá odhadovat jenom stěží. Ovlivňují ho stoupající ceny energií, surovin, vyšší personální náklady, k tomu nikdo netuší, jak dlouho bude trvat válka na Ukrajině a co přinese. My se proto snažíme zajistit chod společnosti tak, aby těmito výkyvy nebyla ohrožována, a aby naši lidé měli vždy jistotu, že dostanou svou mzdu, a zákazníci, že dostanou kvalitní a osvědčené produkty.