České letouny L-159 z Aera Vodochody se stanou agresory při výcviku pilotů britských RAF.

Český výrobce letadel Aero Vodochody a specialista na bojový letecký výcvik, britská společnost Draken Europe, oznámili podpis dohody o spolupráci při podpoře projektu Red Air Aggressor Training Service (IRAATS) britských Královských vzdušných sil (RAF). Kontrakt byl oznámen v rámci mezinárodní airshow The Royal International Air Tattoo, konané na základně RAF Fairford.

Osmičlenná flotila L-159E společnosti Draken Europe začne brzy létat jako „protivník/agresor“ proti nejlepším pilotům britských ozbrojených sil v souladu s nedávno podepsanou smlouvou mezi Draken Europe a RAF. Služba je první svého druhu ve Spojeném království a představuje zcela nové výcvikové možnosti v oblasti leteckého výcviku příslušníků RAF.

Spolupráce mezi oběma subjekty nejen podpoří projekt IRAATS, ale zaměří se také na rozvoj možností dlouhodobé údržby, modernizace, školení a logistické podpory pro letku letounů L-159E, přezdívaných v kódu NATO jako „Honey Badger“ (Medojed).

„Ze spolupráce s Draken Europe máme velkou radost. Jsme rádi, že Draken přenáší prověřený výcvikový koncept z USA do Evropy. Spolupráce s Draken Europe je zároveň skvělou referencí pro celé Aero. Naše letouny jsou vysoce oceňovány ze strany našich zákazníků, a právem tak patří mezi nejlepší letouny ve své kategorii na světě,“ řekl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

„Český bitevník L-159 je všeobecně považován za velkého pracanta. To, že si Draken přivezl tuto letku z USA s sebou do Evropy, tak jen potvrzuje vynikající kvality letounu L-159,“ dodal Sotona.

„L-159E Honey Badger je osvědčené, odolné a flexibilní lehké bojové a cvičné letadlo, které naši kolegové z Draken US používají již řadu let k poskytování bezpečného a vysoce specializovaného výcviku ´agilních agresorů´. Jsme hrdí na to, že tuto službu přinášíme také do Spojeného království, což umožní další možnosti pro stále užší spolupráci s výrobcem těchto výborných letadel,“ zdůraznil Paul Armstrong, generální ředitel Draken Europe.


Paul Armstrong (vlevo) a Viktor Sotona.


L-159 Alca je letounem, který znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně tzv. „glass cockpit“, systémů pasivní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel Air-to-Air známých AIM-9 Sidewinder.

Kabina je navržena podobným způsobem, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS, tedy tak, aby pilot mohl ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným radarem.



„Nasazení letounů L-159 do výzbroje AČR v roce 2000 umožnilo pilotům taktického letectva se plnohodnotně zapojit do aliančních cvičení vzdušných sil a získat tak neocenitelné znalosti a zkušenosti v oblasti plánování a provádění vzdušných operací. Letouny L-159 se také osvědčily při výcviku leteckých návodčích pro podporu pozemních sil ve dne i v noci,“ uvedl generálmajor (v. v.) Bohuslav Dvořák, externí poradce společnosti Aero.

„Letoun L-159 je podzvukový letoun a tomu odpovídá spektrum úkolů, které může plnit a přispět tak k operačním schopnostem vzdušných sil. V rámci ochrany vzdušného prostoru je efektivní proti pomalým a nízkoletícím cílům – včetně bezpilotních prostředků. Velkou výhodou je kvalitní palubní radar,“ doplnil Dvořák.

O svých operačních schopnostech přesvědčil letoun L-159 v Iráku. Zde má za sebou již stovky bojových letů a plně se osvědčil při ničení pozemních cílů s využitím různých druhů munice.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.

V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. (sfr)