Tripartita navrhuje, aby automobilky a jejich dodavatelé kvůli omezení výroby mohli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus.

Tripartita navrhuje, aby automobilky a jejich dodavatelé kvůli omezení výroby mohli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus. Stát by jim mohl proplácet 60 procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun. Podnikatelské odbory však tvrdí, že vláda veřejnost balamutí, aby mohla ze státního rozpočtu odsát 5 miliard korun. 

„Většina účastníků tripartity podpořila návrh varianty, že podpoříme automobilový průmysl plus navazující segmenty,“ uvedl premiér Andrej Babiš (ANO), který chce podporu pro automobilový průmysl vyjednat v Evropské komisi.

To potvrdil i ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO).

„Z důvodu krize v automobilovém průmyslu, v důsledku celosvětového nedostatku čipů, jsme připraveni aktivovat program Antivirus B. Jak pro výrobce, tak jejich dodavatele. Nechceme ohrozit zejm. malé a střední firmy z oboru. Dnešní závěr mimořádné tripartity,“ oznámil Havlíček na Twitteru.

Doplnil, že příspěvek státu by byl ve výši 60 procent na částku, kterou přispěje zaměstnavatel. Zaměstnavatel si bude platit 50 až 70 procent a zbytek by připlatil stát.

Havlíček je toho názoru, že je to férové, protože jde o klíčové odvětví české ekonomiky, které generuje 10 procent HDP, 20 procent exportu. Kromě toho by byly ohroženy sta tisíce pracovních míst.

Ministerstvo práce spočítalo výdaje na měsíc asi na 440 milionů až 1,7 miliardy korun podle počtu podpořených firem a podle rozsahu omezení jejich výroby.

„Rýsuje varianta Antivirus 2b, která ochrání pracovní místa v autoprůmyslu a pomůže i zaměstnancům malých českých subdodavatelů. Kvůli riziku porušení hospodářské soutěže musí premiér předjednat tuto variantu s EK a vláda by mohla schválit 25.10.,“ napsala na Twitter šéfka resortu Jana Maláčová (ČSSD).

Vláda jen balamutí, tvrdí podnikatelské odbory

Podle podnikatelských odborů však dlouhodobě platí, že v ČR je uměle a účelově zvyšována hodnota i podpora průmyslu oproti ostatním sektorům, především na úkor sektoru služeb (podíl na tvorbě HDP: služby 62 procent, průmysl 30 procent, stavebnictví 6 procent, zemědělství 2 procent).

„Česká ekonomika potřebuje, aby se dařilo malým a středním podnikům a živnostníkům, protože ti vždy zůstanou tady, v Česku, a tady budou platit daně a utrácet své peníze,“ uvedly odbory v prohlášení.

V té souvislosti zmínily, že oceňují i podnikání Škoda Auto Mladá Boleslav, byť je to především německá firma a o jejím osudu se rozhoduje jinde než v Mladé Boleslavi.

Automobilka musela kvůli nedostatku čipů znovu zastavit výrobu, zatím jen na 2 týdny.

Odbory podnikatelů dále zmínily, že média zaplavily články o tom, že je česká ekonomika v ohrožení.

Na otázku, co se doopravdy stane, když na měsíc Škodovka zavře továrnu, odpověděl hlavní ekonom Deloitte ČR David Marek.

„Pokud vezmeme v potaz podíl tržeb firmy na celé ekonomice, multiplikaci přes ostatní odvětví a vliv na dovoz, dosahuje dopad na celoroční tržby v ekonomice asi 0,6 procenta. Na úrovni přidané hodnoty (srovnatelné s HDP) asi 0,5 procenta,“ doložil ekonom jednoduchý výpočet.

„Musíme se tedy ptát, proč nás vláda balamutí a dělá tolik humbuku kolem tohoto nic? Odpověď neznáme, ale jedna se přesto přímo nabízí. Bez této mediální omáčky by nebylo možné ze státního rozpočtu odsát třeba pár miliard pro Škodovku. A to se vyplatí,“ uzavřely podnikatelské odbory. (pel)

Čipová krize drtí Škodovku: Automobilka znovu zastavila výrobu. Zaměstnanci berou 80 % platu