Tržby v maloobchodě v dubnu 2021 meziročně stouply po očištění o sezonní vlivy o 7,4 procenta. (Ilustrační foto)

Tržby maloobchodu v dubnu 2021 meziročně reálně stouply o 7,4 procenta, bez očištění o 7,5 procenta. Dařilo se hlavně prodeji oblečení a bot, kde tržby raketově vyskočily o 80 procent po znovuotevření prodejen. Proti březnu pak tržby vzrostly o 0,7 procenta. 

Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 14 procent, prodej pohonných hmot o 13,1 procenta. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimenty nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej oděvů a obuvi, který loni v dubnu výrazně klesl,” uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Dubnový maloobchodní prodej byl podle statistiků v letošním i loňském roce ovlivněn omezeními či úplným uzavřením prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží z důvodu zabránění šíření koronaviru.

K meziročnímu růstu tržeb nepotravinářského zboží přispěla nízká srovnávací základna loňského dubna a zároveň postupně zaváděný prodej přes internet řadou kamenných prodejen.

Kromě obchodů s oblečením a obuví, kde stouply tržby o 80 procent, v dubnu výrazně oproti loňsku vzrostly tržby prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením, a to o 30,6 procenta.

Tržby obchodů s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 20,7 procenta, obchodů s kosmetickým a toaletním zbožím o 18,8 procenta, obchodů s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 11,2 procenta a s výrobky pro domácnost o 1,4 procenta.

Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 7,8 procenta, naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 1,7 procenta.

Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 14,2 procenta.

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předchozího roku (bez vlivu DPH) činil 101,9 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, výrobků pro domácnost, farmaceutického a zdravotnického zboží, oděvů a obuvi a potravin.

Naopak klesly ceny kosmetických a toaletních výrobků a počítačového a komunikačního zařízení. (pel)