Evropští astronomové objevili černou díru, která je dosud nejblíže Zemi. (Foto: ESO)

Astronomové Evropské jižní observatoře (ESO) nalezli černou díru ležící pouhých 1000 světelných let od Země. Černá díra je nejblíže sluneční soustavě, než jakákoli jiná dosud nalezená, a je součástí trojitého systému, který lze vidět pouhým okem. Na objevu vědců se podílel i český astronom.

Observatoř o tom informovala v tiskové zprávě.

„Byli jsme naprosto překvapeni, když jsme si uvědomili, že se jedná o první hvězdný systém s černou dírou, který lze vidět bez pomoci oka,“ řekl Petr Hadrava z Astronomického ústavu AV.

Soustava se nachází v souhvězdí Teleskopia a je tak blízká, že hvězdy lze z jižní polokoule vidět za temné, jasné noci bez dalekohledu.

„Systém obsahuje nejbližší černou díru k Zemi, o které víme,“ uvedl vědec ESO Thomas Rivinius, který vedl studii.

Riviniusův tým původně zkoumal dvojhvězdy. Analýza hvězdné soustavy s katalogovým číslem HR 6819 v jižním souhvězdí Teleskopia ale překvapivě ukázala existenci třetího tělesa.

Skrytá černá díra v HR 6819 je jednou z prvních černých děr, které se objevují ve hvězdné hmotě a které neinteragují se svým prostředím, a proto se jeví skutečně černá.

Astronomové dosud v Galaxii spatřili jen několik desítek černých děr, z nichž téměř všechny silně interagují se svým prostředím a svou přítomnost prozrazují uvolněním silných rentgenových paprsků.

Vědci však odhadují, že za života Mléčné dráhy se mnoho dalších hvězd po ukončení jejich života zhroutilo do černých děr. (pel)