České dráhy se domlouvaly s rakouskými státními drahami ÖBB na omezení prodeje rakouských ojetých vozů soukromému dopravci RegioJet.

Státní podnik České dráhy (ČD) se měl v roce 2015 snažit přimět rakouské státní dráhy ÖBB, aby neprodávaly své ojeté vozy soukromému dopravci RegioJet. Na ČD si nyní posvítila Evropská komise. Státnímu dopravci hrozí za pakt pokuta až 4 miliardy korun. 

Upozornil na to server Seznam Zprávy.

Manažer ČD Radek Dvořák a manažerka národní železniční společnosti ÖBB Silvie Kaupa se podle emailů zabavených Evropskou komisí v roce 2016 řešili prodej vagonů, které v té době vlastnila ÖBB a v rámci modernizace je chtěla prodat.

Dvořák mj. v emailech psal, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik) a český RegioJet.

Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 tisíc.

„Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal pak Dvořák své rakouské kolegyni.

Kaupa den nato odpověděla:

„Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ odepsala Kaupa.

V emailech se pak domlouvali na dalších krocích. Kaupa navíc v konverzaci naznačila, že ÖBB jsou ochotny ignorovat i cenově výhodnější nabídku a dát přednost Českým drahám.

Státnímu dopravci hrozí při prokázání kartelu pokuta až 10 procent z ročních tržeb, tedy zhruba 4 miliardy korun. (pel)