E-shopy porušují práva spotřebitelů.

Porušování práv spotřebitelů odhalila Česká obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách internetových obchodů. ČOI chyby zjistila v 80 % případů. Obchodníci běžně zákazníkům poskytovali klamavé informace, nedodržovali informační povinnost nebo postupovali nezákonně v případě reklamací.

„Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje neustále dochází k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Z celkového počtu 185 kontrol zjistila ČOI porušení zákona ve 146 případech. Většinou se jednalo o porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Společnost ze Zlínska například lákala zákazníky na dopravu zdarma, kterou však poté nemohl spotřebitel zvolit. Jediná nabízená možnost dopravy vyšla na 389 Kč. Ta samá společnost také avizovala 10% slevu na nákup zboží, ta ale pak na prodejně nebyla zákazníkům nabízena.

Za podvodné jednání si firma vysloužila pokutu ve výši 180 000 Kč, která byla také pokutou nejvyšší. Druhou nejvyšší pokutu, devadesát tisíc korun, zaplatil provozovatel několika e-shopů, který systematicky neplnil povinnost informovat spotřebitele o možnostech reklamace.

Při pravidelné roční kontrole rozdala ČOI pokuty za celkem 1,7 milionu korun.

ČOI také upozornila na nový trend, kterým je elektronické obchodování přes aukční a slevové portály. Nedostatky v této oblasti inspekce shledala zejména u poskytování informací o nabízených výrobcích a službách, obchodníci se však prý také stále častěji uchylují k nekalým obchodním praktikám.

(oko)