Čeští astronomové objevili unikátní hvězdu, která se chová jinak, než by podle současných poznatků měla. (Foto: AV ČR)

Mezinárodní tým vědců v čele s českými astronomy z Masarykovy univerzity a Astronomického ústavu AV ČR objevil hvězdu. Pozorují u ní zdánlivě protichůdné jevy. Skvrnité pulzující těleso HD 99458 se podle nich chová jinak, než by podle současných poznatků mělo. Jde o unikátní hvězdnou laboratoř, která u sebe nehostí planetu, ale chladnějšího hvězdného souputníka.

Hvězda HD 99458 se nachází v souhvězdí Lva a je horkou hvězdou spektrálního typu A s mnoha prvenstvími.

Je vázána v systému s oběžnou dobou pouhých 2,7 dne a vykazuje nadbytek křemíku a titanu, které jsou sdruženy ve skvrnách .Navíc hvězda pulzuje s hlavní periodou 1,2 hodiny. A právě pulzace s periodami okolo hodiny nebyly dosud u hvězd s chemickými skvrnami nikdy pozorovány, natož potvrzeny.

„Teorie předpokládá, že se chemické skvrny mohou nacházet jen u osamocených hvězd nebo u dvojhvězd, kde jsou složky od sebe velmi vzdáleny. Dále je potřeba, aby hvězdy rotovaly pomalu, měly silné magnetické pole a nevykazovaly pulzace s velkou amplitudou,“ uvedl Marek Skarka z Masarykovy univerzity.

Objev chemických skvrn u rychle rotující, navíc pulzující hvězdy v těsném dvojhvězdném systému, byl pro tým podle jeho slov velkým překvapením.

Je to vůbec poprvé, kdy byla pozorována hvězda s chemickými skvrnami v tzv. zákrytovém systému s chladnou složkou. Nalezený systém má zároveň druhou nejkratší oběžnou periodu mezi všemi takovými systémy včetně nezákrytových.

Studie byla otištěna i v prestižním astronomickém časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

(pel)