Europoslanci schválili snížení emisí u nových osobních automobilů do roku 2030 o 37,5 procenta.

Evropský parlament (EP) schválil návrh na snížení škodlivých emisí u nových osobních aut do roku 2030 o 37,5 procenta a u nových lehkých užitkových vozů o 31 procent. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) je takový cíl nereálný. Tvrdí, že krok bude mít dopad na pracovní místa v automobilovém průmyslu.

Výrobcům automobilů, jejichž průměrné emise přesáhnou stanovené limity, bude vyměřen tzv. poplatek za překročení emisí. Evropská komise do roku 2023 zhodnotí, jestli by poplatky měly být využity k financování spravedlivého přechodu k mobilitě s nulovými emisemi a na podporu rozvoje dovedností pracovníků automobilového průmyslu.

„I pro Českou republiku je toto téma citlivé, protože my jsme stát, který má své hospodářství zaměřené jednoznačně na automobilový průmysl. Na druhou stranu dojednaný kompromis je příznivější než to, co parlament původně navrhoval,” řekl europoslanec Stanislav Polčák (STAN), který působí ve výboru pro životní prostředí.

Narážel tak na parlamentní návrh, který počítal se 40 procenty.

Podle Polčáka se dá navíc očekávat, že do roku 2030 postoupí inovace v automobilovém průmyslu natolik, že nové předpisy nebudou mít na tento sektor dramatický dopad. To se podle něj ukázalo už na příkladu USA a Číny.

Schválený text je výsledkem kompromisní dohody unijních institucí a členských států, které jej ještě musí formálně schválit.

Cíle omezit emise v dopravě mají EU pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent.

(pel)