V říjnu 2018 slavnostně zahájili stavbu úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic. Ani po 4 měsících se ale nestaví...(Foto: ŘSD)

Vláda se potýká s dalším dálničním průšvihem. Stavba důležitého úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic byla zastavena. Sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD). Firmy si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo stanoviště a požadují za stavbu také více peněz. ŘSD to považuje za nátlak.

Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky tvrdí, že ŘSD zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby.

„Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele,“ uvedly firmy.

Staveniště podle nich není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě.

Předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka uvedl, že na to ŘSD opakovaně upozorňovali, ale to se nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu uvedla do potřebného stavu.

ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu.

„Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Firmy navíc požadují více peněz. Tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně 6 procent.

Podle Volfa několikrát firmy vyzvaly ŘSD k úpravě ceny, ale nestalo se tak.

I přes podmínečné odstoupení od smlouvy firmy chtějí dálnici stavět.

ŘSD více peněz dát nechce

Ředitelství silnic a dálnic se domnívá, že se ho sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS snaží kvůli dostavbě D11 dostat pod tlak. Firmy prý odmítly staveniště formálně převzít.

Více peněz než vysoutěžených 2,6 miliardy korun jim ŘSD nechce dát, protože pak by podle něj podmínečně odstupovaly další firmy na stavbách jiných úseků dálnic.

Podmínečné odstoupení stavebních firem od výstavby části D11 neuvítal ani hradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Považuje to za velmi špatnou zprávou.

Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle něj musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska. Bude chtít vysvětlení od ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) a od ŘSD.

ŘSD stavbu slavnostně zahájilo 2. října 2018, ale vlastní stavba dosud nezačala. Z trasy dálnice D11 nyní běží výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.

Ťok chce za 12 let dostavět 800 kilometrů dálnic. Loni přitom přibyly jen 4 km

Do roku 2030 budou v Česku hotové všechny dálnice, slíbil ministr Ťok

(pel)