Podle Ťoka je reálné, aby Česko postavilo za 12 let 800 kilometrů nových dálnic...

Ministr dopravy Dan Ťok věří, že Česko zvládne dostavět dálniční síť o délce 800 kilometrů do roku 2030. To dělá v průměru 70 kilometrů nových dálnic za rok. Loni přitom přibyly pouhé 4 kilometry nové dálnice.

Dálnice D11 až do Polska, D3 do Rakouska a D35 jako severní alternativa přetížené D1. To jsou klíčové tahy dálničního ideálu, jak s ním počítá ministerstvo dopravy. Nechybí dostavba D6 a dalších dálnic nebo nová dálniční spojka ze Zlína na Slovensko.

Zatím jsou pouze na mapě Ředitelství silnic a dálnic jako „výhledový stav”. Doposud byla výstavba nových dálnic pomalá, jak vedle opozičních politiků upozornil i NKÚ, ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ale slibuje výrazné zrychlení.

Zcela nový dálniční úsek se letos otevřel jen jeden – na chomutovské dálnici D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí. Jeho délka je 3,7 kilometru. Ministerstvo to zdůvodňuje nedostatečnou přípravou projektů, kterou zanedbali předchůdci. Vedle toho letos proběhla modernizace skoro 30 kilometrů D1. Vzhledem k jejímu rozšíření jde podle resortu do určité míry o „novou” dálnici.

Příští rok plánuje ŘSD zprovoznit dva nové dálniční úseky – osmikilometrový úsek D3 Bošilec–Ševětín a na D1 čtrnáctikilometrový úsek mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. To je dohromady 22 kilometrů nových dálnic. Vedle toho plánují otevřít skoro 30 kilometrů silnic I. třídy. Zahájena má být výstavba 63 kilometrů dálnic.

Za pomalou označil výstavbu dálnic i Nejvyšší kontrolní úřad. Kontroloři naposledy prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a od ledna 2014 vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO. V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic.

Při uvedené kontrole konstatovali, že po roce 2017 zbývalo dokončit celkem 833 kilometrů dálnic a jako reálné tempo další výstavby označuje „jen” 17 kilometrů dálnic za rok. NKÚ připomněl, že politici dříve slibovali dokončení dálnice do roku 2010 a aktuální vládní dokument „dopravní politika ČR” na rozdíl od ministerstva uvádí až rok 2050. (jaz)