Pražanům vadí sdílené koloběžky. Jezdci ohrožují lidi na chodnících...

Ulice Prahy zaplnily sdílené koloběžky. Mezi obyvateli metropole však budí značný rozruch. Prohánějící se jezdci totiž jízdou po chodnících ohrožují lidi. Navíc je po použití nechávají jen tak stát na veřejných místech.

Ke dříve rozšířenému systému sdílených kol a aut přibyl v Praze další způsob dopravy ve formě zelených koloběžek Lime na elektrický pohon.

Půjčování koloběžek přitom probíhá přes mobilní aplikaci. Potřeba je jenom chytrý telefon s propojenou platební kartou. Člověk koloběžku odemkne načtením QR kódu a může vyrazit. Koloběžky jsou rozmístěné po celé Praze a jsou přístupné komukoli.

Za samotné zpřístupnění stroje uživatel zaplatí 25 korun, dále je sazba 2 koruny za minutu. Po ukončení jízdy by měl uživatel koloběžku odstavit poblíž vozovky tak, aby nikomu nepřekážela. Pak už stačí jen mobilem stroj opět zamknout, peníze se strhnou z karty automaticky.

Občané Prahy si však už dva týdny od spuštění systému sdílení koloběžek stěžují na neukázněnost uživatelů. Po celém městě Pražané registrují jezdce, kteří nedodržují pravidla silničního provozu. Koloběžka je totiž podle zákona brána jako jízdní kolo a jezdec by se tomu měl přizpůsobit.

“Zdaleka ne každý člověk si uvědomuje, že koloběžkář je opravdu cyklista. Lidé bývají překvapení, když se jim to řekne, protože se často považují za odlišnou sortu chodců, takže potom jezdí mezi chodci po chodníku, po přechodech pro chodce, a to jsou místa, kam prostě nepatří,“ uvedl pro iDNES.cz dopravní expert Roman Budský.

Koloběžkáři nedodržují pravidla

Podle mluvčího městské policie Jana Čiháka může cyklista nebo koloběžkář použít chodník jen v případě, že kolo nebo koloběžku vede a při tom neohrožuje ostatní chodce.

A podle plánu neprobíhá po relativně krátké době provozu ani odkládání koloběžek na správná místa. K tomu se přitom společnost Lime zavazuje v memorandu.

Umístění na chodnících, kde koloběžky překážely, zaznamenali na Praze 1, potvrdila mluvčí městské části Praha 1 Veronika Blažková.

Podobnou zkušenost mají i na Praze 2.

„Z přílohy memoranda vyplývá, že provozovatel systému projedná s příslušnými městskými částmi vhodná a bezpečná místa k odkládání jízdních kol, kde kola nebudou omezovat ani ohrožovat ostatní účastníky provozu, což se nestalo,“ upozornil vedoucí tamního odboru dopravy Josef Gál.

Dodal, že doposud neřešili žádné stížnosti.

„Ale jak je z memoranda patrné, provozovatel porušil základní kritéria bezpečného systému sdílení jízdních kol v Praze a mělo by to především řešit hlavní město,” doplnil.

Řešením by mohly být sankce

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) by se při řešení problému společnost mohla inspirovat dohodou s poskytovatelem sdílených kol Rekola. Ti to mají zařízeno tak, že jsou vybrané ulice, kde nelze vrátit kolo, a pokud ho tam uživatelé vrátí, jsou za to pokutováni.

Lime je globální společností se sídlem v San Franciscu, Praha je od konce září součástí její expanze na evropský trh.

Podle mobilní aplikace je v Praze téměř 300 koloběžek. Původně Lime službu plánovala provozovat pouze v centru, později ji ale rozšířila i na Prahu 7, Prahu 5 nebo Prahu 8.

(pel)