Vysokorychlostní tratě se v Česku začnou stavět až po roce 2023, předpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jako první by se měl začít stavět výjezd z Prahy směrem na Brno a úsek mezi Přerovem a Ostravou, kde by mohly vlaky jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu.

Studie proveditelnosti by měla být hotová v roce 2020 včetně posouzení vlivů na životní prostředí, oznámil Martin Švehlík ze SŽDC. Poté by měla pokračovat projektová příprava. U výjezdu z Prahy se spíše počítá se směrem na Poříčany než na Benešov.

„Tato trať je využitelná později jak pro trať do Brna, tak pro trať do polské Vratislavi,” řekl Švehlík.

Projektanti se však musejí vypořádat ještě s modernizací pražského uzlu a také s průjezdem přes Klánovický les, který je součástí evropsky významných lokalit Natura 2000.

Plánovaná síť tratí s rychlostí nad 200 kilometrů za hodinu by měla stát 650 miliard korun, značně nákladné bude i přizpůsobení současných uzlů.

Kromě páteřní trasy Praha – Brno – Ostrava se počítá s odbočkou z Brna do Břeclavi s napojením do Vídně, dále se stavbou tratě z Prahy do Drážďan s přeshraničním tunelem pod Krušnými horami.

Cesta z Prahy do Brna má trvat jednu hodinu, stejně jako z Brna do Ostravy, z Prahy do Ústí půl hodiny a z Prahy do Plzně 45 minut. Do Drážďan by se mělo jezdit hodinu z Prahy.

(jaz)