Dámská kupé jsou mužům ve vlaku zapovězena. Vyhodit muže z takového kupé je podle ombudsmanky oprávněné.

Dámská kupé ve vlacích Českých drah (ČD) podle ombudsmanky Anny Šabatové muže nediskriminují. Podle Šabátové mají zvýšit u žen pocit bezpečí a také jejich zájem o cestování vlakem. Ombudsmanka to uvedla v návaznosti na několik stížností, která na tato kupé přišla.

Speciální kupé pro ženy České dráhy po inspiraci v zahraničí zavedly v roce 2012, jsou ve vybraných spojích. Mají do nich přístup pouze ženy, mužští cestující musí jinam. Podle dřívějšího vyjádření drah některým ženám není příjemné sedět v uzavřeném prostoru s muži, necítí se bezpečně, mnohdy tak raději volí jízdu autobusem. Vyhrazená kupé mají zvýšit jejich bezpečnost a přilákat zpět k cestování po železnici.

Muži podle ombudsmanky ve stížnostech poukazovali na problémy, s nimiž se při cestování vlakem setkali. Jeden například musel opustit dámské kupé na základě požadavku spolucestujících žen a měl pak problém najít v přeplněném vlaku volné místo. Další cestoval s manželkou a průvodčí se dotázal ostatních žen v dámském kupé, jestli jim přítomnost muže nevadí. Stěžovatelé se těmito situacemi cítili dotčeni a považovali je za diskriminační.

Zvyšovat pocit bezpečí a zájem žen o cestování vlakem je podle ombudsmanky legitimním cílem, kterého lze zřizováním dámských kupé dosáhnout.

„Důležitá je skutečnost, že dámská kupé nemohou výrazněji omezit, nebo dokonce vyloučit přístup mužů k vlakové dopravě, protože tato kupé nejsou zřizována ve všech vlacích. Tam, kde dámská kupé jsou, představují pouhých šest míst v celém vlaku,“ uvedla Šabatová.

Podobné stížnosti řešil i předchozí ombudsman Pavel Varvařovský hned v roce 2012 a vyjádřil se obdobně. Podle zjištění ombudsmanky však dopravce nedostatečně vyhodnocuje, jak se zavedením dámských kupé daří dosahovat sledovaného cíle. Doporučila proto provést průzkum mezi cestujícími ženami. Dráhy podle Hrazdílkové přislíbily, že dotazy na vnímání dámských oddílů, pocit bezpečí či četnost využívání letos zahrnou do pravidelného průzkumu spokojenosti.

(jaz)