Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Společně se Slováky pak Češi patří mezi evropské lídry v nákupu zboží ve slevách. Na pražském  Retail Summitu to sdělil Karel Týra z analytické společnosti Nielsen.

Tržby v Česku za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v ČR stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

Češi jsou spolu se Slováky také lídry v Evropě pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno v rámci slevových akcí. Na Slovensku to bylo dokonce 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent a v Německu pouhých 21 procent.

Odlišná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v Česku shodně 19 procent v případě potravin i drogerie, zato v Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

(jaz)