Pašerácké gangy si už transportem uprchlíků přišly na miliardy korun.

Gangy pašující uprchlíky do Evropy si jejich transportem vydělaly téměř 150 miliard korun ročně (5,7 miliard eur). Vyplynulo to z nedávno zveřejněné zprávy Europolu. Příliv uprchlíků přitom neutuchá. Podle agentury Frontex do poloviny dubna 2017 přišlo do Itálie zhruba 36 tisíc migrantů, což je o 43 procent více než ve stejném období minulého roku.

Běženci mířící do Evropy změnili trasu. Přechod mezi Tureckem a Řeckem je prakticky uzavřený, ale stále více lidí se z Libye do Itálie pokouší dostat přes Středozemní moře.

Na počátku cesty přepravují uprchlíky na té nejnebezpečnější části cesty – přes Saharu – polonomádské kmeny Tuaregů či Tibuů, pro něž to je tradiční obchodní aktivita.

Cestu přes Středozemní moře už zprostředkovávají zločinecké sítě – větší či menší uskupení, ale i jednotliví pašeráci.

„Vespod žebříčku se nacházejí drobní hochštapleři – někdy pocházejí z řad imigrantů -, z nichž se rekrutují kapitáni přeplněných lodí, kteří si takto zaplatí svou vlastní cestu,“ popsal praktiky pašeráků ředitel Frontexu Fabrice Leggeri v rozhovoru pro AFP.

O něco výše v hierarchii figurují prostředníci, kteří vybírají peníze a organizují cestu, ale plaveb člunů se neúčastní. Jejich šéfové stojí v čele celé sítě a „mnohdy se jedná o lidi, kteří dříve pracovali pro libyjskou policii“, dodal Leggeri.

Podle nedávné zprávy evropské policejní organizace Europol si gangy pašující lidi do Evropy či po ní přišly v roce 2015 na 4,7 až 5,7 miliardy eur (123 až 149,3 miliardy korun).

Pašeráci mezi sebou spolupracují

Migranti ze západní Afriky jedou nejprve autobusem. Lidé zde mohou cestovat bez omezení za mírný poplatek ve výši zhruba 20 eur (520 Kč).

Jakmile migranti dojedou do Niameye, hlavního města Nigeru, začíná ta nelegální část cesty. K tomu, aby se člověk poté dostal na sever země k libyjské hranici, musí zaplatit 150 eur (3930 Kč).

Následuje plavba po Středozemním moři, která může stát v závislosti na druhu člunu až 1000 eur (26 200 Kč). Například za místo na nafukovacím člunu může migrant zaplatit 300 eur (7860 Kč), ale plavba na něm je obzvlášť nebezpečná.

Východoafrická cesta, jež začíná v Africkém rohu a vydávají se po ní Eritrejci, Somálci a Etiopané, je mnohem dražší.

Cesty organizují národní zločinecké gangy, které mezi sebou spolupracují. To znamená, že súdánská pašerácká síť předá své klienty na hranici síti libyjské. Cesta z Afrického rohu až do Itálie může stát až 3000 eur (78 600 Kč).

Většina z těch, kteří přes Libyi a centrální část Středozemního moře přicházejí z Afriky, je původem z její západní části. Jejich počet stoupl o 40 procent. Jedná se o Senegalce, Guinejce, Nigerijce. V roce 2016 jich bylo celkem 180 tisíc.

„Ti, co odcházejí, nepatří k těm nejchudším – musí být schopni zaplatit pašerákům,“ uvedl Leggeri.

Podle Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) se z více než miliónu lidí, kteří v roce 2015 přišli do Evropy, 850 tisíc osob dostalo do Řecka přes Egejské moře. Více než polovina z nich pochází ze Sýrie, zbytek jsou převážně Afghánci a Iráčané.

(pel)