Soud zamítl žalobu městských částí a okolních obcí na Prahu kvůli Pražskému okruhu.

Pražský okruh půjde proti městským částem a okolním obcím. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost kvůli trase okruhu a upřednostnil silnici před obyvateli. Podle některých obcí trasa přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí.

Trasu specifikovanou v aktualizaci zásad územního rozvoje z roku 2014 nejprve zpochybnila hromadná žaloba podaná k Městskému soudu v Praze. Po neúspěchu následovala kasační stížnost, která byla rovněž zamítnuta. Odůvodnění zatím soud nezveřejnil, na jeho zpracování má třicetidenní lhůtu.

„Kasační stížnost byla značně obsáhlá, obsahovala množství různých námitek,“ uvedla mluvčí soudu Sylva Dostálová.

Soud podle ní nakonec dospěl k závěru, že žádná z uplatněných námitek není důvodná.

Podle obcí plánovaná trasa přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí lidí. Změna v zásadách územního vývoje podle nich nebyla vydána v souladu se zákonem. Trasa má vést od Ruzyně kolem Suchdola k dálnici D8 a dále kolem Vinoře a Satalic k dálnici D10 a D11.

Náměstek primátorky Dolínek rozhodnutí soudu přivítal

„Velmi vítám rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Tímto rozhodnutím jsou plně potvrzeny zásady územního rozvoje. Díky tomu může být okruh vybudován ve schválené variantě,“ řekl Dolínek.

Podle něj tak není třeba v současné chvíli posuzovat variantu vedení okruhu dále od Prahy, která se v minulosti objevila.

S Prahou se soudily městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20-Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka. Mezi žalobci byli také lidé, kteří žijí nebo vlastní nemovitosti v dotčených oblastech.

Podle žaloby chybělo v aktualizaci zásad například posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická.

Pražský okruh je dálnice, která po dobudování vytvoří vnější obchvat hlavního města a bude z něj paprsčitě vycházet většina hlavních silničních tahů v Čechách. První úseky začaly řidičům sloužit v roce 1984, dodnes ale Pražský okruh není dokončený, plánuje se po částech, trasování provázejí politické i soudní spory.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.

(pel)