Podpora vzdělávání stála ministerstvo školství téměř 1,2 miliardy korun, Projekty na rozvoj vzdělávání však byly k ničemu, zlepšení kvality vzdělávání se podle NKÚ nekonalo.

Ministerstvo školství zaplatilo v letech 2011 až 2016 zhruba 1,2 miliardy korun za projekty hodnotící znalosti žáků základních a středních škol. Kvalita školství v Česku se však nezlepšila. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ministerstvo však se závěry NKÚ nesouhlasí.

NKÚ prověřoval účelnost vynaložených peněz na testování znalostí žáků pátých a devátých tříd, pilotní projekt jednotných přijímacích zkoušek na střední školy s maturitou nebo společnou část maturitní zkoušky.

Projekty měly poskytnout zpětnou vazbu o dosažené úrovni vzdělání žáků, případně kvalitě škol. Nicméně ministerstvo, školy ani rodiče tyto údaje podle NKÚ nedostaly. Problém se podle něj týkal zejména základních škol. Zpětná vazba je přitom pro zlepšení výsledků žáků a zvýšení kvality vzdělávání podstatná, doplnil NKÚ.

„MŠMT nesouhlasí s tvrzením NKÚ, že uvedené nástroje nepřispěly ke zvýšení kvality ve vzdělávání a že ministerstvo školství, školy ani rodiče nemají k dispozici zpětnou vazbu o úrovni vzdělávání žáků, kvalitě škol ani vzdělávacího systému,“ uvedlo ministerstvo.

Podle něj projekty na hodnocení kvality vzdělávání jsou důležité, ke zvýšení kvality vzdělávání ale mohou přispět jen údaji pro školy, aby věděly, co mají zlepšit.

„Kvalita vzdělávání není určena objemem peněz na evaluační nástroje, ale podporou samotného vzdělávání, tedy přípravy učitelů,“ doplnilo ministerstvo.

Kontroloři resortu také vytýkají, že nezavedl celoplošné testování žáků pátých a devátých tříd, které mělo být od roku 2013 každoroční, a rozhodl jen o ověřování výsledků na vzorku žáků jednou za čtyři roky. Ani to se ale do konce kontroly NKÚ neuskutečnilo a srovnatelné informace o úrovni žáků tak chybí. Česká školní inspekce přitom kvůli elektronickému testování žáků vytvořila systém za 116 milionů korun.

Ministerstvo ale tvrdí, že i přes absenci každoročního ověřování znalostí páťáků a deváťáků stát poskytuje pravidelnou a komplexní zpětnou vazbu o výsledcích vzdělávání. Školská inspekce totiž od roku 2014 každý rok provádí elektronické testování žáků různých ročníků v různých předmětech na základních a středních školách.

„Zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků ZŠ v plošném režimu bude provedeno ve čtyřletém cyklu v květnu 2017. Za dobu existence systému bylo realizováno několik milionů testů, což NKÚ vůbec neuvádí, přestože těmito daty disponuje a právě taková data jsou pro posouzení účelnosti bezesporu významná,“ oponovalo NKÚ ministerstvo.

(pel)