Maloobchodníci chtějí po ministerstvu financí náhradu nákladů na zavedení EET. Výdaje na jedno pokladní místo dosahují minimálně 20 tisíc korun.

Podnikatelé v maloobchodu požadují po ministerstvu financí náhradu nákladů na elektronickou evidenci tržeb (EET). Výdaje na jedno pokladní místo dosahují podle Asociace českého obchodu minimálně 20 tisíc korun. Náhrady by mohly mít formu slevy na dani či daňového bonusu. 

Asociace začne o náhradě jednat s ministerstvem financí. Vládní kabinet totiž deklaroval, že „všechna opatření budou založena na principu, že náklady na jejich implementaci ponese prostřednictvím daňových odpočtů stát, a ne podnikatelský subjekt“.

Nyní mohou obchodníci jako kompenzaci zvýšených nákladů na EET uplatnit slevu na dani 5 tisíc korun. Podle malých obchodníků je to málo.

„Vyhovující systém i pro menší prodejny rychloobrátkového zboží začíná na částce okolo 20 tisíc korun,“ uvedl Petr Morava, generální ředitel nákupní aliance ČEPOS a člen představenstva AČTO.

K tomu je podle něj třeba přičíst další provozní náklady a poplatky jako jsou náklady na registraci, proškolení personálu, připojení k internetu a z toho plynoucí poplatky a rovněž poplatky za provozování softwaru.

„Jinými slovy, minimálně dalších 10 tisíc ročně i pro tu nejmenší jednomístnou prodejnu nebo hospodu,“ dodal Morava.

Předseda asociace Zdeněk Juračka připomněl, že podnikatelům v oblasti pohostinství byla navíc poskytnuta pomoc prostřednictvím snížení DPH na stravovací služby. Podle něj by si tak jistou formu podpory zasloužily i malé prodejny, z velké části zajišťující obchodní obslužnost venkova.

AČTO reprezentuje téměř 7 000 prodejen a 30 tisíc zaměstnanců s ročním obratem 50 miliard korun. Představuje tak zhruba 25 procent podílu na trhu s potravinami.

(pel)