První Češi podali žalobu na automobilky Škoda a Volkswagen. Žádají odškodnění 510 tisíc korun v kauze Dieselgate za falešná měření emisí.

Majitelé aut se zmanipulovaným měřením emisí žalují automobilky Škoda a Volkswagen. Požadují odškodnění 510 tisíc korun za to, že jim automobilky do vozů namontovaly software falšující výsledky měření zplodin. Informovaly o tom Seznam Zprávy.

Žalobu podávají čtyři klienti firmy Safe Diesel, kterou založil mimo jiné podnikatel a bývalý manažer stavebních firem Vladimír Neumann. Tvrdí, že mu vadí přístup koncernu, zatímco ve Spojených státech dává řidičům peníze, v Evropě se k ničemu podobnému nechystá. Podle Safe Diesel se ke sporu zanedlouho připojí dalších 500 lidí.

„V USA se Volkswagen přiznal ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k dovozu zboží na základě falešných informací. Je možné, že americké zákony se liší od evropských, ale podle mého přesvědčení podvod je podvod bez geografických hranic,“ řekl Neumann.

Dohromady požadují odškodnění 510 tisíc korun po Škodě Auto a Volkswagenu. V Česku takto postižených vozů jezdí asi 165 tisíc. Kdyby se k žalobě připojili všichni, požadavek na odškodnění vyroste na částku přes 20 miliard.

Požadovanou částku žalobci odvodili právě od kompenzace, kterou koncern Volkswagen zaplatí v USA. Podle soudem schválené dohody tam dá firma každému z řidičů v přepočtu 127 tisíc korun.

Automobilka pohrdá zákazníky

Žaloba, která míří k Obvodnímu soudu pro Prahu 8, vychází z toho, že se Volkswagen k manipulacím přiznal. Připomíná například prohlášení generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna při propuknutí kauzy na podzim 2015.

„Osobně hluboce lituji, že jsme zklamali důvěru zákazníků a veřejnosti,“ uvedl.

Dále to byl podle žaloby jasný podvod a pohrdání zákazníky, aby koncern ušetřil na drahých protiemisních opatřeních.

Vozům, kterých se aféra týká, klesla podle mezinárodní kanceláře Oxera Consulting o několik tisíc korun hodnota na trhu a také se jim po odstranění nelegálního softwaru zvýšila až o dvě desetiny litru spotřeba.

Volkswagen i Škoda Auto oponují tím, že k odškodňování není důvod. Auta běžně procházejí technickou kontrolou a vyšší spotřebu nebo menší životnost motoru po přehrání softwaru zatím nezávislé testy neodhalily.

(pel)