Automobilka Avia stěhuje výrobu nákladních vozů z letňanského areálu do Přelouče, zahájení produkce je naplánováno na letošní jaro.

Automobilka Avia opustila své tradiční výrobní prostory v pražských Letňanech. Nový vlastník, kterým je holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, se rozhodl výrobu přestěhovat do průmyslové zóny v Přelouči a letňanský areál hodlá prodat. Zahájení výroby nových nákladních vozů řady D je plánováno na přelom března a dubna letošního roku.

Avia od ukončení výroby v roce 2013 nadále zajišťovala pro své zákazníky dodávky náhradních dílů i servisní služby. Produkci vozidel však bývalý vlastník převedl do Indie. Od té doby v letňanském závodě výroba jako taková neprobíhala. Výrobní linka se nyní stěhuje do Přelouče, kde pod vedením nového vlastníka Czechoslovak Group bude výroba nových vozů běžet.

„Stěhování výroby z Letňan do Přelouče je stále v procesu. Zahájení výroby je plánováno na přelom března a dubna tohoto roku,“ uvedl Daniel Potocký, mediální zástupce CSG.

Dosavadní výrobní prostory byly podle něj v dobrém stavu. Probíhá tam ostatně i výroba náhradních dílů, pro dnešní potřeby firmy by ale výroba v Letňanech byla nerentabilní. Letňanský areál je totiž příliš velký. V Praze navíc nejsou k dispozici ani kvalifikovaní pracovníci. V první fázi by na rozjezd výroby mělo stačit kolem 50 až 60 lidí.

„Nábor pracovníků do areálu v Přelouči již začal,“ uvedl člen představenstva CSG Petr Rusek.

Tento relativně nízký počet pracovníků umožní chystané změny ve výrobním procesu. Podstatně se sníží počet montážních cyklů, takzvaných taktů, a také se zmodernizují technologie, například ve svařovně.

„Mnoho z těch výrobních zařízení, která jsou v Letňanech, ani nebudeme stěhovat. Jsou příliš zastaralá, a navíc dimenzovaná na produkci v tisících kusech,“ doplnil Rusek.

O budoucím osudu letňanského areálu zatím definitivně rozhodnuto nebylo. Je ale pravděpodobné, že ho Jaroslav Strnad nabídne k prodeji.

Ideální vozidlo určené do stavebnictví či komunální sféry – to je Avia D120.

Avia chce vyrobit až 1000 aut ročně

Automobilka se v současné době připravuje na opětovné spuštění výroby vozidel modernizované řady D. Na vozy se vrátí tradiční logo, které se používalo do doby, než firmu převzala indická skupina Ashok Leyland.

Technický základ nových Avií bude shodný s vozem, který se v tuzemsku naposledy vyráběl v roce 2013. Pohánět ho budou americké motory Cummins se současnou emisní normou Euro 6. Změní se také design kabiny.

„Do nosných kovových částí zasahovat nebudeme, ale nyní dolaďujeme design plastových částí a světlometů,“ dodal Rusek.

Automobilka se bude snažit uspokojit co největší spektrum zákazníků. Proto nabídne například i takzvanou dvoukabin se dvěma páry bočních dveří, pohon všech kol a rovněž množství nástaveb, které najdou využití například v komunálních službách či u hasičů.

„Pokud půjde vše dobře, mohli bychom se časem dostat třeba na hranici 1000 aut ročně,“ řekl k plánům Jaroslav Strnad, majitel holdingu CSG.

Elektrické vozy pro rozvážení zboží ve městech

Zpočátku však počítá s výrobou 200 až 300 vozidel ročně. Jednou z oblastí, na kterou se novodobá Avia podle Strnada v budoucnu také zaměří, je produkce elektrických vozů pro rozvážení zboží ve městech. Elektrické verze Avie již existují. V minulosti je vyráběla britská firma Smith Electric a z Letňan tehdy odebírala podvozky a kabiny.

„Elektrifikaci považuji za jednu z oblastí, na kterou se určitě důkladně zaměříme,“ prozradil Strnad.

Podnikatel Strnad před dvěma lety získal a zachránil i kopřivnickou Tatru, která už elektrovozy vyrábí. Obě společnosti by tak mohly v budoucnu spolupracovat. Avia by se tak mohla uplatnit v armádních zakázkách a také na východních trzích.

Průchodnost terénem zajišťují nápravy Albion nebo Arwin Meritor, žebřinový rám z U profilů nýtovaný za studena a šroubovaný, příčky z otevřeného profilu.

Zájem o nové vozy je mezi desítkami oslovených firem

Dodávky zákazníkům by měly být spuštěny ihned po zahájení výroby na jaře letošního roku. Firma si je už nyní na základě průzkumu mezi tradičními odběrateli jistá, že na trhu umístí prvních několik desítek nově vyrobených kusů.

Mimo tuzemský trh chce podnik obnovovat vztahy v tradičních odbytištích, mezi něž patří Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rusko nebo země na Blízkém východě a v severní Africe.

Anketa BYZNYS NOVIN rovněž potvrdila zájem o modernizované vozy Avia mezi desítkami prodejců nákladních automobilů a firmami poskytujícími služby v oblasti nákladních vozů.

„S výrobcem jsme již domluveni. Po spuštění výroby obnovíme prodej a servis těchto vozidel,“ sdělil Martin Helus z Auto Helus.

Zájem o spolupráci dal najevo i Jaroslav Pomikal, obchodní zástupce pro prodej nových vozidel ze Serviscentra Vysočina.

„Jako dealer vozidel Tatra se na navrácení další české značky těšíme.  Uvažovali bychom určitě i o prodejním zastoupení a doufáme, že se nám v hlavách rodí stejné myšlenky jako majitelům automobilky Avia a Tatra Trucks,“ uvedl Jaroslav Pomikal, obchodní zástupce pro prodej nových vozidel ze Serviscentra Vysočina.

Podle něj by Avia mohla doplnit terénní  segment tatrovky o nižší tonážové řady, které nyní na našem i zahraničním trhu chybí.

Stejnýma očima se na spolupráci s tradiční automobilkou dívá i obchodní ředitel společnosti PAS Zdeněk Keprt, která se zaměřuje na prodej a servis nákladních automobilů od orku 1992.

„O tom, že se Avia vrací na trh, víme. Spolupráci určitě neříkáme ne, víceméně bychom byli pro. Záleželo by na tom, co by nám společnost nabídla za podmínky,“ uvedl Keprt.

Podobně se vyjádřil i Jiří Viktora, ředitel dopravní a logistické firmy Audo Viktora, která na trhu působí více než 25 let. Společnost kromě prodeje nákladních vozidel poskytuje i dopravní, logistické a spediční služby.

„Ano, je možné, že bychom do toho šli,“ řekl Viktora.

Zájem o případnou spolupráci potvrdila také společnost P&L, která se specializuje na zemědělské, komunální a lesní techniky, nebo Auto Pašek poskytující komplexní služby v nákladní autodopravě. Mezi další zájemce se řadí Auto Kern Cheb, Auto Trans nebo Auto Hájek.