Automobilka Avia se vrací na trh a chystá výrobu modernizovaného provedení vozu Avia řady D.

Automobilka Avia se vrací na domácí trh a připravuje opětovné spuštění výroby vozidel modernizované řady D. Zpočátku plánuje vyrobit 300 vozů ročně, v budoucnu ale počítá s produkcí až tisíc aut za rok. Již nyní mají zájem desítky potenciálních odběratelů.

Automobilka Avia se pod vedením nového vlastníka Jaroslava Strnada a jeho holdingu Czechoslovak Group (CSG) vrací zpět na scénu. Holding koupil Avii od indické firmy Ashok Leyland a ročně chce v Česku vyrábět 200 až 300 nákladních vozů.

„V tuto chvíli počítáme s výrobou několika stovek kusů vozů ročně, a pokud půjde vše dobře, mohli bychom se časem dostat třeba na hranici 1000 aut ročně,“ uvedl Jaroslav Strnad, majitel CSG.

Sama firma si je už nyní na základě průzkumu mezi tradičními odběrateli jistá, že na trhu umístí prvních několik desítek nově vyrobených kusů. Mimo tuzemský trh chce podnik obnovovat vztahy v tradičních odbytištích, mezi něž patří Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rusko nebo země na Blízkém východě a v severní Africe.

Ideální vozidlo určené do stavebnictví či komunální sféry – to je Avia D120.

Avia může vyplnit díru na trhu

Také anketa mezi desítkami prodejců nákladních automobilů a firmami poskytujícími služby v oblasti nákladních vozů ukázala, že by o modernizované střední nákladní automobily Avia měli zájem.

„Jako dealer vozidel Tatra se na navrácení další české značky těšíme.  Uvažovali bychom určitě i o prodejním zastoupení a doufáme, že se nám v hlavách rodí stejné myšlenky jako majitelům automobilky Avia a Tatra Trucks,“ uvedl Jaroslav Pomikal, obchodní zástupce pro prodej nových vozidel ze Serviscentra Vysočina.

Podle něj by Avia mohla doplnit terénní  segment tatrovky o nižší tonážové řady, které nyní na našem i zahraničním trhu chybí.

Stejně se na spolupráci s tradiční českou automobilkou dívá i Petr Merunka z Auto Trans, kde se na prodej nákladních a stavebních strojů specializují od roku 1994.

„Určitě neříkáme ne, o spolupráci bychom uvažovali. Teď jde jen o to vyslechnout si zástupce Avie, co nám nabídnou a za jakých podmínek, řekl Merunka.

Zájem o spolupráci projevil i prodejce Auto Hájek, kde se na užitkové vozy zaměřují již 25 let.

„Informace o tom, že Avia připravuje rozběh výroby, máme. O spolupráci určitě chceme jednat, v současné chvíli připravujeme detaily,“ sdělilo oddělení prodeje vozů.

Zájem o případnou spolupráci potvrdila také společnost P&L, která se specializuje na zemědělské, komunální a lesní techniky, nebo Auto Pašek poskytující komplexní služby v nákladní autodopravě.

Interiér nabízí vzduchem odpružené sedalo řidiče nebo dvojitou sedačku spolujezdce.

Nový design a ekologický motor

Produkce vozidel modernizované řady D se ujme závod v Přelouči na Pardubicku. Technický základ nových Avií bude shodný s vozem, který se v tuzemsku naposledy vyráběl v roce 2013.

Nově vyrobené vozy budou mít pozměněný design a dostanou také ekologičtější motory, které splňují současnou emisní normou Euro 6. Na auta se rovněž vrátí tradiční logo, které se používalo do doby, než firmu převzala indická skupina Ashok Leyland.

Avia bude nabízet širokou paletu verzí vozů s různou nosností a délkou, v nabídce nemá chybět dvoukabina nebo pohon všech kol. Samozřejmostí bude možnost instalovat na vozy různé nástavby podle přání zákazníků.

Průchodnost terénem zajišťují nápravy Albion nebo Arwin Meritor, žebřinový rám z U profilů nýtovaný za studena a šroubovaný, příčky z otevřeného profilu.

Po stopách značky

Avia patří mezi nejstarší automobilové společnosti u nás. Založena byla v roce 1919 jako letecký podnik, který se zaměřoval na opravu letounů a následně i na jejich produkci. O deset let později se firma stala součástí koncernu Škoda a po druhé světové válce se přeorientovala na produkci nákladních vozidel. Kromě nákladních vozů společnost vyráběla dokonce obrněné transportéry pro armádu.

Rozhodujícím milníkem byl však podpis licenční smlouvy s francouzským výrobcem Saviem o výrobě velmi úspěšných lehkých nákladních automobilů pod značkou Avia.

Výroba Avií v České republice byla ukončena v roce 2013. Nový vlastník odstěhoval výrobní zařízení do Indie, propustil většinu lidí z letňanského závodu a zaměřoval se jen na výrobu náhradních dílů a servis.

Už se zdálo, že to bude pro Avii definitivní konec, ale v letošním roce automobilku koupila česká průmyslová skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Strnad již dříve v podobné situaci získal a zachránil kopřivnickou automobilku Tatra, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy.

Portfolio CSG holdingu zahrnuje výrobu a prodej vojenských a speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů, munice, strojírenských produktů pro automobilový, železniční a letecký průmysl či brzdových systémů pro kolejová vozidla a zároveň zajišťuje silniční dopravní a logistické služby. Podniky, které holding vlastní, loni zaměstnávaly téměř 4 tisíce lidí a utržily 12 miliard korun.

(pel)