Rekordní výroba: Tatra již koncem září prodala všech 1300 vozidel plánovaných vyrobit v letošním roce. Prodeje civilní řady TATRA PHOENIX (na fotografii) stouply o 65 procent.

Automobilka TATRA TRUCKS již koncem září prodala všech 1300 vozidel, která plánovala vyrobit v letošním roce. Splnila tak již svůj plán kontraktací na rok 2016. Vzrostl zejména zájem o civilní řadu TATRA PHOENIX, jejíž prodeje meziročně stouply o 65 procent. Prodejně úspěšné jsou také vojenské, hasičské či záchranářské speciály řady TATRA FORCE.

„Všech 1300 aut, které letos plánujeme vyrobit, má již svého zákazníka,“ uvedl David Pipal, obchodní ředitel TATRA TRUCKS.

Za prodejním úspěchem Tatry podle něho stojí především znovunabytá reputace Tatry jako dodavatele spolehlivé mobility.

Nejvýznamnějším trhem pro automobilku zůstává domácí česko-slovenský trh s více než 435 vozy. Druhá v pořadí je Indie s odbytem 334 vozidel.

Na třetím místě se umístily společně dva nové trhy – Egypt a Jordánsko. Do každé z těchto zemí Tatra letos vyveze 130 vozidel. Zajímavý objem 76 vozidel byl dodán do Brazílie.

„Egypt a Jordánsko představují nové a atraktivní trhy, na které jsme letos vstoupili. Dnes tam dodáváme produkci v segmentu ´defence´, ale na ní v budoucnu chceme navázat i dodávkou vozidel pro civilní sektor,“ vysvětlil Pipal.

Obchodní strategie společnosti TATRA TRUCKS je široce geograficky diverzifikovaná, když menší série či dokonce jednotlivé unikátní speciály dodává do desítek zemí.

Diverzifikována je však také segmentově – od těžebních velkoobjemových nákladních vozidel, přes zemědělské speciály až po hasičská vozidla.

Z hlediska rozdělení výroby mezi vojenský a civilní sektor byl v letošním roce poměr přibližně 68:32.

tatra-phoenix-euro6-8x8_01-1

Slibná civilní výroba

Podle automobilky se velmi perspektivně jeví civilní řada, kdy prodej vlajkové lodi, modelu TATRA PHOENIX, meziročně stoupl o 65 procent.

Tato modelová řada vybavená většinou motory splňujícími emisní normu Euro 6 je určená zejména pro vyspělé západní trhy. Tatra se s tímto modelem nejenom úspěšně uchytila na domácích trzích, ale expanduje i do Rakouska, Německa, Norska či Nizozemí.

Pro segment ´defence´ dodává Tatra zpravidla podvozek, na který si odběratel vybere nástavbu dle svých potřeb.

Překonali jsme první metu – prokázat našim partnerům a zákazníkům, že Tatra opět prosperuje. Nyní zákazníkům ukazujeme, že díky Tatře a jejím unikátním užitným vlastnostem mohou zvyšovat svoji prosperitu i oni. Tatra je dostane dál.

Velmi zajímavé jsou také OEM projekty (Original Equipment Manufacturer označuje výrobce zařízení, jehož výrobek je prodáván a propagován jinou obchodní značkou), kdy automobilka dodává na trh tzv. CKD sady, v nichž je vozidlo rozložené na prvky přepravitelné kontejnery, které jsou následně smontovány u zákazníka.

Nejvýznamnější OEM projekt má Tatra v Indii; na tamním trhu probíhá montáž v indickém státním podniku BEML.

„Překonali jsme první metu – prokázat našim partnerům a zákazníkům, že Tatra opět prosperuje. Nyní zákazníkům ukazujeme, že díky Tatře a jejím unikátním užitným vlastnostem mohou zvyšovat svoji prosperitu i oni. Tatra je dostane dál,“ podotkl obchodní ředitel Tatry.

Obrat téměř 4 miliardy

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Vedle standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka.

Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu.

Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává 1300 kmenových zaměstnanců a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku TATRA METALURGIE zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Obrat TATRA TRUCKS za rok 2015 dosáhl 3,7 miliardy Kč, když zisk před zdaněním činil 400 miliónů Kč. (sfr)